{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt objektiv, men hvilket?
  • #1   12. nov 2009 De 2 ting hænger ikke helt sammen smiley 50-85mm til portrætter, og 200mm til ting i bevægelse vil jeg nok mene. Men får du noget med en rød ring på så er du ikke helt gal i byen. smiley Men for de penge kan du nok få et 70-200mm F4 L som er et temmelig godt optik. Kan også bruges til portætter men man skal så bare stå det længere væk selv om et 50mm nok er at fortrække.

    Knivskarpe billeder i bevægelse har noget at gøre med hvem som står bag kameraet og afhænger ikke altid af optikken. Har man ikke teknikken iorden, så kan optikken koste nok så meget, og man vil stadigvæk ikke få skarpe billeder.





  • #2   12. nov 2009 Peter:
    Du ahr ret i det sidste. Men derfor kan man jo godt få objektive der ikke tager så skarbe billeder i bevægelse smiley


  • #3   12. nov 2009 70-200 L er skarpt smiley

  • #4   12. nov 2009 Bruger du stativ eller har planer om det?
    Hvilke ting i hurtig bevægelse er der tale om?


  • #6   12. nov 2009 Alle objektiver med L, dem går du ikke galt i byen med smiley

    Og både 50mm 1.8/1.4 og 85mm 1.8 er gode til portrætter (evt. 60mm 2.8 macro).
    Mange bruger også både 17-85mm, 28-105mm, 28-135mm og den nye 18-135mm. Og de er alle gode til portrætter.


  • #7   12. nov 2009 Jeg bruger ikke stativ, og har ikke planer om det, da det er billeder af katte, hunde, heste mm.

    Er det et Canon 70-200 4L
    I taler om?


  • #9   12. nov 2009 Nu er jeg lige lidt i tvivl, og i er jo så kloge smiley

    IS hvad er det??


  • #10   12. nov 2009 IS er imagestabilizer - billedestabilisering.

    Der hjælper til at gøre billeder skarpe, så de ikke bliver sløret/mindre skarpe, hvis man ryster lidt.


  • #12   12. nov 2009 Så er det jo enlig smartest at tage med IS, når der skal bruges til at tage billeder i bevægelse`?

  • #13   12. nov 2009 Godt at have; men ikke livsnødvendigt. For det er muligt at tage gode billeder med objektiv uden. Ellers kan man rette op på det med et stativ (behøver ikke være det dyreste stativ jo; bare det kan holde til kameraet og objektivets samlet vægt + passe til dig i højden).

  • #15   12. nov 2009 Lein foto! vs Line ! : Som alle de andre siger, "den røde ring" så er du ikke gået galt i byen. Dog vil jeg sige at hvis du skal tage portrætter, så sørg for at få et lysfølsomt objektiv. Altså et f/1.2 - 1.4 eller 1.8. En anden løsning mht. stativ er at anskaffe sig et monopod. Det fylder ikke ret meget, og fungere godt til lige at få lidt ro i billederne.

  • #16   12. nov 2009 F/1,2 L så skal der da godt nok lige lidt mere penge op af lommen :-))) ca 2x så mange. Sådan et skal jeg eje på et tidspunkt smiley men et 1,4 uden rød ring kan fåes til en fornuftig penge.



  • #17   12. nov 2009 50mm bliver så 80mm på hendes 40 D smiley (APS-C)

  • #18   12. nov 2009 Der et et 50mm 1.4 til salg herinde til 2500,-
    Og har selv leget med den model, og blev overrasket over, hvor skarpttegnende det faktisk er, og så var det en stor glæde at der ikke behøvede at være højt solskind for at tage gode billeder med det.


  • #19   12. nov 2009 Og et helt nyt i ubrudt emballage og butiks garanti koster 2.729,00.- hos photoshop.dk.

  • #20   12. nov 2009 Det der er til salg er også nyt smiley

  • #21   12. nov 2009 Kan godt være, men der står ikke noget om der er garanti på det smiley

  • #22   12. nov 2009 Sigma har lavet et 50mm f/1.4 til fornuftige penge.. det har endda fået bedre anmeldelser end canons har jeg hørt.

  • #23   12. nov 2009 Det ved jeg så ikke. For har ikke brug for det, så har ikke spurgt ind til det smiley
    Men ved at det man får er pengene værd igennem Toby (købte selv mit 500D af ham, og det var helt ny med fuld garanti etc.).

    Ja, Sigma er også et udemærket valg. Ville nok gå efter Sigma, hvis jeg ikke havde råd til Canon. For efter min mening, så ligger Sigma og Canon meget tæt kvalitetsmæssigt.


  • Anders .
    Anders . Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 706
    #24   12. nov 2009 Det anbefalede Canon 70-200mm med blænde 4 er et udmærket objektiv.

    Lige en lille "rettelse", så tager et objektiv ikke gode eller dårlige billeder, det er dig som gør det. Hvis du ikke ved hvordan du skal bruge dit udstyr, så kan du ikke være lige så sikker på at få gode billeder i kassen, som hvis du ved hvordan du bruger dit udstyr.

    Til ting i bevægelse har du ikke brug for billedstabilisator. Den vil ikke være så meget til nytte. Dér hvor en billiedstabilisator (IS for Image Stabilisor hos Canon) er god, er til hvis du fotograferer ting som ikke flytter sig, f.eks. landskaber, biler, statuer osv. Hvis du f.eks. fotograferer heste eller hunde som løber, så vil en billedstabilisator ikke hjælpe dig.

    Lysstyrken, altså blændeværdien betyder meget her.
    I dit budget kan du f.eks. købe en 70-200mm zoom optik.
    Du kan vælge Canons 70-200 som er med blænde 4. Den koster 4500 ca.
    (link fjernet)

    Du kan også vælge Sigmas udgave, hvor du får blænde 2.8. altså et helt blændetrin bedre.
    (link fjernet)

    Grunden til jeg synes du skal vælge Sigmas er pga. det ene blændetrins forskel. Det det betyder er, at hvis du f.eks. med Canons F/4.0 objektiv skal bruge 1 sekund for at belyse et billede korrekt, så skal du med Sigmas F/2.8 kun bruge 0,5 sekund. Det her med lukkertiden har at gøre med, at du skal undgå de slørede billeder.

    At du kommer et blændetrin hjælper også ved portrætter. Ved blænde 2.8 bliver baggrunden mere blød/uskarp end den gør ved blænde 4. Dybdeskarphedne bliver mindrer. Det er absolut ikke nødvendigt med blænde 1.2 for at kunne tage portrætter. Du kan få flot baggrundssløring (bokeh) ved blænde 2.8. Se eventuelt billedeksemplerne i denne test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/325-sigma-af-70-200mm-f28-ex-hsm-apo-dg-macro-nikon-review--test-report?start=2



    Hvis du er i tvivl om alle de her udtryk som blænde, lukkertid osv. så kig her på Casper Tybjergs fotoskole.
    http://www.ttf.dk/Default.aspx?ID=166

    Du kan i Click butkkerne købe Fototeknik bog og DVD, de er super gode til nybegyndere, som skal have det tekniske på plads, uden at det er alt for tørt.

    Mvh Anders


  • #25   12. nov 2009 Anders: Self er blænde 2.8 udemærket, men vil dog sige at jeg oftest benytter f/1.4 eller f/2.0 som max når jeg laver portrætter. Får skåret mit motiv helt fri af baggrunden på den måde. Der kan være nogen tilfælde hvor jeg ønsker en mindre blænde, da dybdeskarpheden bliver så lille at næsen kan være skarp, og ørene uskarpe..

  • #26   12. nov 2009 Anders>> Du har ikke helt ret i det med IS.

    Stabiliseringssystemet skal anvende til at minimere rystelserne. Mode 1 er den indstilling man bør anvende som standart, da den reducerer såvel horisontale som vertikale rystelser. Mode 2 er specielt udviklet til motorsport o.l., hvor man ofte følge et bevægeligt objekt.

    Jeg har selv et 70-200mm F/2,8 L IS og har taget mange action billeder med det hvor IS systemet har været ivrigt i brug.

    70-200mm har noget af det bedste glas man kan få. Det tegner skarpt selv ved F4. Og med IS kan man ta' skarpe billeder indendørs helt ned til 1/30 i lukketid pga IS systemet.

    Jeg ska ikke kunne udtale mig om hvordan Sigma'en peformer da eneste Sigma optik jeg kunne finde på at købe ville være et Fisheye smiley


  • Anders .
    Anders . Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 706
    #27   12. nov 2009 Peter: Nu er der ikke mode 1 eller 2 på de objektiver vi har talt om. Du skal op i 2.8'eren til 12k, altså dobbelt så meget som Line vil bruge.. Så jeg udelod det, da det ikke er på 4.0 IS'eren.

    70-200 4.0 IS har jeg selv haft, det var super skarpt og godt, og ja man kan få fine billeder med lang lukkertid, men det hjælper ikke på billeder af dyr i bevægelse, og mennesker siger man jo typisk man skal fotografere ved 1/60 eller hurtigere for at undgå uskarphed fordi de bevæger sig.

    Christian: yeah det er fedt nok med lavere blænde.. Et godt objektiv til Line kunne f.eks. også være 85mm 1.8, det er super fedt til portrætter, og det kunne også bruges til dyrebillederne.. men jeg tror måske en zoom er mere bevændt.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 35 Svar: 390
    #28   12. nov 2009 Pga. af kursen på punden kan det godt betale sig at købe i England...

    Plot til info... smiley


  • #29   16. nov 2009 Det bliver et Canon 50mm F/1.4 USM

    Jeg ahr endnu ikke valgt hvilket objektiv det andet skal være endnu smiley


  • #30   16. nov 2009 Godt valg smiley

    Det bliver du ikke skuffet over.


  • #31   16. nov 2009 Og mange mange tak for hjælpen. Det er virkelig rart, emd sådan nogle rare mennesker der vil hjælpe, når man nu er ny i faget smiley

  • #32   17. nov 2009 Anders:
    Ang IS mode på 70-200 f4 IS, er dette taget fra Canon.dk under 70-200 f4 IS:

    "4-trins IS
    EF 70-200mm f/4L IS USM objektivet har verdens første 4-trins Image Stabilizer (IS). Den er ideel for håndholdt optagelse, idet den ultra præcise og følsomme IS i de fleste situationer eliminere enhver rystelse. Tillader lukkerhastigheder op til fire gange længere end tidligere muligt (fx. 1/8 sek. i stedet for 1/125) kan anvendes uden synlig forringelse af skarpheden.

    For at stabilisere panorering eliminerer IS mode 2 kun uønskede vertikale rystelser."

    Altså burde der være mode 2 på blænde 4 versionen.


    Men panoreringsbilleder kan ikke rigtig bruges til mennesker og dyr, da der fx er ben der bevæger sig. Det er der ikke med biler, der er det kun fælge der drejer rundt, hvilket kun ser fedt ud.


  • Anders .
    Anders . Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 706
    #33   18. nov 2009 Neffi: jeg kan bare ikke se hvor IS mode knappen skulle sidde
    http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/canon_70200_4is_5d/kit.jpg
    der er 3 knapper på det, af on/off, af område lock og is on/off..?


Kommentér på:
Nyt objektiv, men hvilket?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce