{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.833 visninger | Oprettet:

Hjælp til elektronik (Ohm modstand) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg er igang med et lille projekt, og har i den forbindelse lavet min første prototype.

Men jeg har et problem, jeg har et resistor array som er lidt mærkeligt.

Det er denne model her jeg har siddende i mit print.

Men er vi ikke enige om at jeg burde kunne måle 100 ohms modstand i hvert par ben ?

Altså det er vej bare en smart måde at sætte flere modstande sammen på.

altså ben 1 og 2 er en modstand på 100ohm, 3 og 4 er en 100 ohms modstand.

Det er så også korrekt indtil de sidste 4 ben, hvor jeg måler måler 0.012 ohm imellem been 6 og 7, og det samme imellem ben 9 og 10. Det kan jeg ikke helt greje. Kan den have taget skade under pålodning ? Jeg målte ikke på den inden jeg satte den på.

Det andet spørgsmåel.

Jeg har sådan en fætter her:
http://dk.mouser.com/ProductDetail/Bourns/4608X-102-470LF/?qs=sGAEpiMZZMvrmc6UYKmaNRDegYSU8RrK6ALR2%252b0b52c=

Den burde vel fungere som ovenstående i første spørgsmåel ?

Altså det er 4 modstande på 47Kohm, som sidder "hvert" for sig ?

Kunne nemlig ikke skaffe præcist den i linket, så ville bare sætte 4 * 47Kohms modstande på istedet?

Håbe i kan hjælpe.

Mvh Anders

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til elektronik (Ohm modstand)
  • #1   18. feb 2011 Ahh så glemte jeg jo link til spørgsmåel et alligevel :0).

Det er denne der er tale om

http://dk.mouser.com/ProductDetail/Bourns/4310R-102-101LF/?qs=sGAEpiMZZMvrmc6UYKmaNU3%252bGh2rxjNEjNQPtbQYb8s=

• #2   18. feb 2011 En modstand futter ikke bare af sådan lige. Men hva hedder komponenten? Du kan sikkert slå den op på alldatasheet.com, det burde give en ide om hva´ der sker indvendigt.

• #3   18. feb 2011 Den i spørgsmåel 1 er en 4310R-102-101LF
    Den i spørgsmåel 2 er en 4608X-102-470LF

Er sq ikke super hård til det elektronik der smiley Men man lære jo hen af vejen :).

• #4   18. feb 2011 Den i dit spm. 2 er vist kun en 47 ohm. En med 5*47Kohm ville hedde 4608X-102-473LF.

Men det lyder underligt at du ikke måler nogen modstand mellem 5-6, 7-8 & 9-10. Er du sikker på dit multimeter er indstillet i det rigtige range?

Normalt når en modstand står af vokser den sig uendeligt stor(i ohm altså)

• #5   18. feb 2011 Ikke 5*47, men 4*47 selvfølgelig.Den har kun 8 ben..

• #6   18. feb 2011 Jeg er rimelig sikker, den skulle selv kunne finde ud af måleenheden, og på alt andet jeg har målt er der ingen problem.

Det skal siges det self sidder på et PCB, det kan jo vel egentlig være, der er en kortslutningen imellem de to ben, på en af banerne, eller ved en af de andre komponenter, som gør man måler den vej, istedet for modstanden. Det er ikke et PCB jeg selv har tegnet skal det lige siges smiley

• #7   18. feb 2011 Undskyld jeg vrøvler, mente 47Ohm, og ikke 47Kohm smiley Alle de måle enheder og tal, flyver rundt i hovedet smiley

Men det er korrekt at man bare kan sætte 4 * 47 ohms modstande ind, altså en modstand imellem ben 1 og 2, en imellem 3 og 4 osv? eller har jeg misforstået noget

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Emner: 35 Svar: 390
    #8   18. feb 2011 Den i dit første spørgsmål er et netværk af modstande og den i spørgsmål 2 er et array.!

Det du sikkert ønsker at bruge er array typen.!

Hvorfor du lige måler som du gør er lidt svært at sige for den værdi du måler svarer jo næsten kun til modstanden i dine måleledninger..!!

Noget helt andet.! Hvorfor køber du i USA..??

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#9   18. feb 2011 Du kan ikke bruge målingen til noget når den sidder i printet..!! Det vil i hvert fald kræve at man har en hel del viden om kredsløbet.!

• #10   18. feb 2011 Jeps, det er par vis på benene. 1-2, 3-4 osv. på de 102-kredsløb. Det er sansyneligt at det er noget på dit print du så kommer til at måle over. For som sagt er det meget sjældent at en modstand kortslutter(Jeg har aldrig set det i hvert fald, og jeg er elektronikfagtekniker). Jeg ville nok lodde komponenten ud, og måle den efter. Og samtidig lige måle loddeøerne de sad i, om de stadigvæk viser 0,012ohm(det er så lidt at de sagtens bare kan være den modstand der nu er i kobberbanerne).

• #11   18. feb 2011 Hej Rasmus

Tak for dine gode svar.

Grunden til jeg købte fra USA var at den "opskrift" jeg fulgte linkede til komponenter fra mouser, og da jeg ikke ved helt vildt meget om det, tænkte jeg at jeg hellere bare måtte købe det de linkede til, desværre var der nogen komponenter der ikke var til at få fat i mere :(.

Jamen jeg måler som jeg gør, fordi den LCD skærm der sidder på printet ikke så strøm, og den forbindelse går igennem de komponenter, jeg ville så prøve at fejlfinde, og måle om forbindelser var OK, og om jeg kunne måle de forventede tal på komponenterne.

De danske webshops jeg har fundet, hvor jeg kan bestille i små antal, har som regel ret høj fragt, hvis du kender andre gode hjemmesider, så sig endelig til smiley

• #12   18. feb 2011 Rasmus H >> De er nu begge array modstande..

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#13   18. feb 2011 Michael F:

Så BURDE du også vide at en modstand IKKE kan kortslutte..!! smiley

• #14   18. feb 2011 Michael F - Også mange tak for kanon hjælp fra din side. Jeg vil helt sikkert prøve at lodde komponenten af boarded igen, og måle efter, det er næsten det eneste jeg kan gøre, da jeg har svært ved at overskue banen igennem for mange komponenter :0).

• #15   18. feb 2011 Rasmus H >> Det er jo egntligt også det jeg siger hele tiden

• #16   19. feb 2011 Anders S >> Husk lige at skriv løsningen her, he he.. Det er altid interessant med lidt debugging.

• #17   19. feb 2011 Tjaa. jeg tvivler desværre på jeg selv kan finde fejlen. Så tror desværre istedet jeg vil prøve at høre i omgangs kredsen om de ikke skulle kende en der havde liiidt mere forstand på det end mig smiley

Men i får begge to mange tak for hjælpen

• #18   19. feb 2011 Nu hvor jeg alligevel har jeg :).

Kan i svare på hvilket loddeting jeg skal købe ? Er løbet for det jeg fik af en ven, og har noget som fulgte med min loddestation, men det er simpelthen så ringe.. Man skal vel vælge blyfri, andet man skal være opmærksom på ? Det er oftest småtteri jeg lodder, så det skal vel også være ret tyndt ?

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#19   19. feb 2011 Nu ved jeg jo ikke lige hvor du kommer fra men jeg handler kun ved RS da Farnell er alt for dyre samt jeg selv kan afhente ved RS.!

Hvis ikke du har ret meget erfaring i at lodde vil jeg bestemt ikke anbefale dig at købe blyfriloddetin da det er en del svære at få til at flyde pænt ud. Desuden kræver det også en noget højere temperatur.! Men det kommer jo selvfølgelig også an på hvad det er for noget lodde udstyr du har..!??

Kommentér på:
Hjælp til elektronik (Ohm modstand)

Annonce