{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
432 visninger | Oprettet:

Fyr dem, eller sæt dem på skolebænken igen! {{forumTopicSubject}}

Fyr dem, eller sæt dem på skolebænken igen!

Her taler jeg om journalister. Jeg håber de læser dette! smiley

Det er så trættende at der hver eneste dag, i næsten hver eneste artikel er stavefejl, m.m.
Selv i enkle overskrifter, hvilket også sker på tv's nyhedsudsendelser.

Nogle gange må man gætte sig til meningen. Ikke mindst kan meningen med en artikel blive vendt helt på hovedet fordi der er byttet om på ord.

Flertal, ental, dig, de, dem, en stor rodebutik.

Selv i undertekster til film, hvor der før ikke var fejl, er det samme problem gældende.

Hallo, der er noget som hedder stavekontrol!

Vi har så travlt med at de unge ikke kan læse og skrive.

Men især dem som har et job, hvor det skrivende ord og formulering er vigtig for forståelse, bør i den grad oppe sig og gå forrest.

Og, drop den politiske korrekthed med at alt er en 'udfordring', når det i virkeligheden er et PROBLEM.

Det er en 'udfordring' at bestige et bjerg, men det er et 'problem' at det nye ejendomsvurderingssystem ikke virker efter hensigten.

Nå ja, det var så min irritation der kom ud, for det har længe irriteret mig.

Har I også lagt mærke til at det er blevet mere omfattende?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fyr dem, eller sæt dem på skolebænken igen!
  • #2   28. dec 2023 Ah JoJo smiley

Vi kan alle lave fejl, stavefejl osv. Det er naturligt.

Men jeg taler altså om dem, hvis job det er at formidle budskaber.

Men når det går ud over forståelse og mening af en skrift, fordi man ikke engang kan skrive en simpel overskrift, så er der noget som skal ændres.

Fx. Stort udbud, når der i stedet skulle ha' stået Stort udbrud.

Det første kan være salg af en slags. Det andet en vulkan i udbrud.

Der er også flere kriminal sager, hvor det er vigtigt at omtalen er korrekt.

Det kan hurtig blive misvisende.

• #3   28. dec 2023 Ja det kan du tro jeg har ! Og til at starte med tænkte jeg ikke over det. Men nu er det så ofte og sætninger som slet ikke giver mening.
    Er det ikke Menensker der skriver mere eller læser korrektur?
    Er det robotter eller kunstig intelligens som skriver i dag?
    For så mange fejl bør der ikke forekomme som der gør !

Selvfølgelig skal der være plads til stave fejl osv brugere i blandt på diverse fora.
    Men ikke på sites som lever af at informere og skrive artikler.
    Der er ikke plads til det på samme måde

• #4   28. dec 2023 Tak Hk smiley

Helt enig i dit indlæg. #3

Jeg tænkte ikke engang den tanke, om der kunne være tale om kunstig intelligens, når det kom til journalister. Men det gør jeg så nu.

• #5   28. dec 2023 Jeg har lagt mærke til et ord, som nu irriterer mig, det skrives overalt

"Hun holdte om mig"
    Hvornår fa...n er det (e) sneget sig ind, holdt(e) - Det har sgu da altid heddet holdt

• #7   28. dec 2023 Helt enig i at retskrivning /stavning er under al kritik i den trykte presse.
    Jeg tror dog ikke at kunstig intelligens bruges til formuleringen af tekster, men måske som korrektur redskab hvilket jo desværre blot afspejler de elendige skrive færdigheder unge mennesker forlader udd.systemet med gennem snart 20 år.
    Jeg tror desværre ikke der er udsigt til en forbedring, med mindre blyanten bytter plads med både smart phones og skolens pc’er smiley

• #8   28. dec 2023 Det er da endnu værre Cody, de forskellige ordbøger på smartphone og PCère staver af helvede til - ofte bliver sætninger fuldstændig usammenhængende

• #9   28. dec 2023 Cris

Ved hellere ik om det helt er sådan smiley
    Men det har da aldrig været dårligt som det er nu

Men er glad for dit indlæg for troede bare det var der ikke helt forstod at læse længere smiley

Synes faktisk du kommer med rigtig mange indlæg som er relevante !

Tak for du tager dig tid til at starte relevante gode debatter smiley

• #10   29. dec 2023 #5 - Jeg har også lært det på denne her måde: at holde, jeg holder, jeg holdt, jeg har holdt.

Rigtig Cris, jeg gider heller ikke læse indlæg, der er usammenhængende, gider heller ikke snakke med mennesker, der taler gebrokken dansk, som jeg ikke kan forstå, men hvor er det skønt, at kunne læse et velskrevet godt dansk indlæg, bl.a. dine, kort og godt, som siger en masse.

• #11   31. dec 2023 Jetset
    Helt enig.
    Man bruger alt for meget energi på at læse usammenhængende indlæg eller samtaler med gebrokken dansk.
    Vi har flere to sproget på vores arbejdsplads og flere af dem har været her i over 30 år og deres dansk er knapt forståeligt og endnu værre i tale.
    Så bruger man lige pludselig meget tid på st kommunikere en simpelt ting.
    Z

• #12   31. dec 2023 Tak HK og Jetset for de pæne ord. Nu rødmer jeg jo. smiley

Kommentér på:
Fyr dem, eller sæt dem på skolebænken igen!

Annonce