kan dette lade sig gøre? {{forumTopicSubject}}
min kærestes søster og veninde var til fest, de fik lov at låne en scooter af en af deres venner. da de kom tilbage og ville aflevere nøglerne var han gået under og de måtte ikke komme ind i huset så de tog scooteren og kørte til en anden fest. til den fest blev scooteren stjålet. dagen efter sagde de det til vennen og gav ham nøglen til scooteren, som ikke sad i da den blev stjålet. nu forlanger han de skal betale ham et beløb til en ny scooter, kan han forlange det når han selv har givet dem nøglen?
hvis de ikke betaler det vil han melde dem for brugstyveri, da han mener han ikke selv har noget ansvar for det og de ikke har fået lov til at låne scooteren 2 gange, men de tænkte at de heller ikke bare kunne lade scooteren stå med nøgle i der hvor han var gået under.
det skal lige siges at pigerne ikke havde drukket!
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 313
De skulle da bare lade lortet stå da de kom tilbage for at aflevere den til ham!
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 313
mar 2010
Følger: 19 Følgere: 16 Fotoprofiler: 1 Emner: 50 Svar: 1.521
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 31 Svar: 455
men hvis det nu kommer for retten er det jo lidt påstand mod påstand .. ?
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 1.034
De må jo overveje om de vil have ham som fjende fordi de ikke vil betale for at de har efterladt hans scooter et sted, hvor den kunne blive stjålet mens i deres varetægt...
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 91
maj 2012
Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.034
Selvfølgelig kan han ikke opkræve jer et beløb? Med mindre begge parter har underskrevet en aftale. Han kan melde den stjålet til politiet og så snakke med sig forsikringsselskab. Hvis han ikke har kasko, så er det jo ham der er en idiot.
Der gælder de samme regler, uanset om det er scooter eller bil. Selvfølgelig er der nogle forsikringsselskaber som ikke gier erstatning, hvis det ikke er ejeren selv der er skyld i det.
Lad ham bare lave et søgsmål mod jer/dem. Så kan i sidde og grine. Betale, det skal i ikke. Hvert fald ikke i følge loven/bekendtgørelser inden for dette område. Så skal det være fordi at I/dem får melidenhed med jeres/deres ven.
Havde jeg lånt noget af en ven, og det var blevet væk under min besiddelse, havde jeg selvfølgelig erstattet med et tilsvarende produkt eller et beløb svarede til værdien.
Så det er op til dem.
maj 2012
Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.034
aug 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
1. Han kan anmelde dem for brugstyveri alt hvad han har lyst til. Han får intet ud af det når han selv har lånt den ud til dem. Det kan ALDRIGT blive til et brugstyveri.
2. Hvis han holder på at han har "krav" på penge fra dem, så skal han lave et civilt søgsmål. Det gør han næppe grundet hvad det kommer til at koste. Derudover vil han aldrigt vinde et civilt søgsmål, da de jf. erstatningsansvarsloven ikke kan holdes ansvarlige for at den er blevet stjålet, medmindre de har efterladt den med nøgler i, et dybt uforsvarligt sted hvor det var påregneligt at den ville blive stjålet. Og selv der, er det meget usandsynligt at de ville komme til at skulle betale det mindste.
dec 2009
Følger: 29 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 225 Svar: 4.099
aug 2010
dec 2009
det burde du have lært...
dec 2009
dec 2009
Lånte indbogenstande er dækket efter samme regler som lejet indbo, men der behøver ikke at være tale om en uagtsomhed. Lånte genstande skal altid erstattes, da man har pligt til at aflevere lånte genstande tilbage i samme stand, som man har lånt dem, også selvom forsikringen ikke dækker.
aug 2010
Nu går spørgsmålet på hvad han har krav på. Ikke din mening om børneopdragelse og pli.
Og en scooter er ikke omfattet af indbo.
feb 2007
Emner: 4 Svar: 853
dec 2009
Min datter på 17 år har lånt en 30 km. knallert, som er blevet stjålet.
Den var parkeret og låst. Der er ingen kasko.
Vil hun /jeg skulle betale erstatning til hendes ven?
Svar:
Hvis din datter havde været 18 år, ville hun hæfte for knallertens bortkomst, selv om hun intet kan bebrejdes.
Denne objektive hæftelse gælder ikke for mindreårige, så hvis din datter ikke kan bebrejdes tyveriet, hæfter hun ikke.
Du hæfter naturligvis heller ikke.
Med venlig hilsen
Jørgen U. Grønborg
hun kan bebrejdes - hun tog knallerten videre til en anden fest
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Fotoprofiler: 1 Emner: 33 Svar: 1.852
Låner man noget og ødelægger det, eller det blir stjålet hoster man fandme op med noget tilsvarende!?
Siger ikke man skal ty til selvtægt, absolut ikke. Men personligt havde jeg gjort det lettere for dem og betale.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 86 Svar: 665
Synes det er lidt plat, pigerne kan jo ikke gøre for den bliver stjålet..
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 86 Svar: 665
jan 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 190
Samtidig skal han melde sit forsikringsselskab at scooteren er stjålet, hvis den ikke dukker op indenfor 30 dage skal han have penge til en ny minus selvrisikoen.
Scooteren kunne jo have været stjålet det sted hvor de var til fest og ikke til den anden fest.
Hans forsikringsselskab kan så evt selv sende den anden part en opkrævning som de så kan indlevere til der husstandsforsikring
feb 2007
Emner: 4 Svar: 853
Brugte kan kun få ansvar.
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 26 Svar: 581
Frem for at sige "okay, kan du / i så til gengæld ikke lige aflevere nøglerne til vores ven" blev de sure på vennens venner, og vennen selv, fordi han hang ud med folk, som afviste dem ved døren. Pigerne besluttede sig derefter for at tage hævn, og "låne" scooteren atter en gang.
Den ene af pigerne kendte til et sted, hvor de kunne placere den stjålne scooter. Et sted hvor den næppe ville blive fundet. De begyndte at lægge en plan, for hvad de skulle sige til vennen, som de havde lånt scooteren af.
Den smarte pige:
"Vi aflevere nøglen tilbage, og siger den er blevet stjålet!"
Den knap så smarte pige:
"Jamen så får vi jo aldrig scooteren startet igen??"
Den smarte pige:
"Hehe tænk ikke på det. Jeg kender et trick som kan få scooteren til at starte. Vi skal bare holde et par ledninger sammen."
Den knap så smarte pige:
"Hold da op kan man det? Men hans venner så jo at vi tog afsted med scooteren? Hvad skal vi sige til ham?"
Den smarte pige:
"Hør her, vi siger at vi tog over til en anden fest, okay?"
Men hov? Pigerne havde jo ikke drukket noget som helst, og hvad laver man til en fest, hvis man ikke drikker?
Min teori er at de har beholdt den selv.
http://images.dvds-home.com/upload/uploadfiles/poirot460.jpg
dec 2009
kan dette lade sig gøre?