SU - eget firma? {{forumTopicSubject}}
Jeg kender ikke reglerne, så søger al den hjælp jeg kan få - og hvem er så bedre at spørge om hjælp end jer?
Jeg er en pige på 22 år som er 1. års studerende på HG. Her trives jeg og jeg kan lide at komme i skole hver dag.
Jeg får min SU, som jeg sætter meget pris på at kunne modtage, og kan fint betale mine udgifter på dette - selvom det er et stramt budget.
Jeg har taget et kursus i en af extensions metoderne (diplom "uddannet" i metoden), og jeg vil gerne tage flere kurser i metoder - så jeg for alvor kan kalde mig extensionist.
Jeg laver lidt påsætninger i min fritid - og lige nu kontakter flere og flere personer mig, som ønsker jeg sætter extensions i deres hår.
Min store drøm er at åbne en skønheds salon, hvor jeg blandt andet laver påsætninger.
Jeg er meget nervøs for at blive "snuppet", men samtidig vil jeg jo gerne blive ved med at lave hår efter skole..
Så mit spørgsmål er nu om man kan "starte sit eget firma halvtids", samtidig med at man får SU på sin uddannelse?
Hvad kan jeg gøre at det bliver "lovligt" for mig at lave hår ved siden af Handelsskolen?
Håber at i forstår mit spørgsmål, og at i kan hjælpe
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.596
apr 2012
Følger: 24 Følgere: 23 Fotoprofiler: 1 Emner: 15 Svar: 54
Og om man ville blive trukket i SU/miste den hvis man startede eget firma?
apr 2012
Mon man skal ringe til skat og prøve at snakke med dem? eller er det et andet sted man skal kontakte mon?
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 574
Hvis du kommer op og tjener meget, ja så kan du jo bare fravælge SU'en.
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.596
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx
apr 2012
nov 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 124 Svar: 708
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 508
Vi har ikke fået helt styr på det endnu, da vi venter svar fra en SU vejleder om hvor meget han præcis må tjene osv.
Men prøv at snakke med SU vejlederen på dit udd. sted De ved det helt sikkert
feb 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 29
Men til dit spørgsmål kan jeg lige kort opsummere dine muligheder:
Du kan sagtens drive virksomhed ved siden af su. Hvor meget du må tjene kan du regne ud på det tidligere link til su.dk. Derudover skal du have et cvr. nr. som kan rekvireres inde på virk.dk mener jeg. Så skal din indtægt indberettes som b skat, og du skal selv sørge for at betale skat af dine indtægter, men med cvr. nr har du så mulighed for at trække udgifter til virksomheden fra, såsom materialer, udgifter til hjememside, tlf. i forbindelse med virksomhed etc.
Hvis du tjener udover hvad du må tjene er muligheden at fravælge su,, eller bruge virksomhedsordningen, hvilket jeg ikke vil anbefale da det er meget kompliceret og kræver brug af revisor, så der skal du op og have noget af en indtægt før det kan svare sig.
Håber det gav lidt svar og ellers du velkommen til at spørge mere.
SU - eget firma?