Kød Kød
Jeg vil starte med kylling, her skal den ikke være rød ved benene, den balance er svær for flere som så ender op med en tør kylling. - Jeg kan ikke forklare hvordan jeg laver min kylling da den af flere siges at være perfekt - gennemstegt og saftig.
Fra min unge dage, stegte man altid grisemørbrad som afskæringer, af uransagelig grund - jeg kan ikke se logikken at skære en mørbrad ud i små bøffer for så at lave dem om til kul briketter. Er der endelig en som laver en hel, så bliver den gennemstegt og ikke overraskende tør.
Selv før jeg begyndte at kunne lave andet end spaghetti osv...havde jeg min mening hvordan tingene skulle være på trods af alle guruer som ødelagte alt på deres vej med godt kød.
grisemørbrad skal være lettere lyserød, for her bevare man både smag og saftighed.
Jeg har så også lært at bruge dårlige afskæringer til en billig pris og forvandle dem som en mør bøf.
Roastbeef - er der ingen i familien der kan slå den jeg kan lave, som resultat af mange forsøg på at lave den som jeg vil have den med smag og det er ligegyldig hvilken kvalitet den er. Den bliver altid mør og lækker.
I fortiden skar man også roastbeef ud i bøffer??? Det er da tåbelig, når man bare kan stege den hel og lade den hvile og så skære ud. Og gør som mig og så skære de tykke stykker af - tåbelig- hvorfor? hvorfor ikke skive den i tynde skiver som er mere præsentabel end bare at klaske et stor luns af på tallerken.
Roastbeef skal også være rosa, for ellers ender man op med noget der kan bruges som tagplader til et dukkehus.
Jeg elsker skaft koteletter som jeg lige giver en stegskorpe og og i fad, med gulerødder - rodfrugter evt. lige en gang olie i en pose og paprika og ryste den rundt - så får man også en fantastisk sovs.
Fisk har jeg ikke den store erfaring med, men har da lavet laks, rødfisk - med varierende resultat - men måske det kommer senere.
Det mest dårlige jeg er til i et køkken er at lave hakkebøffer - gud hvor ser det let ud i tv, men jeg ender altid op med noget som er tørt. Jeg lavede det engang for 40 år siden hvor den var god - måske det bare er et valgt af kød med en vis fedt %. Jeg kan ikke se nogen steder hvor hakkekød er 20 - 25 % - alt skal være fedtfattigt og udpint - så problemet er nok der.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Alt det ved jeg- men alligevel bliver den tør, så jeg hælder mere til at prøve med kød med en større fedtprocent.
Mine karbonader bliver perfekte, også mine forloren hare. osv...Må have forloren hare i morgen - det er længe siden.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 267 Svar: 9.969
dec 2014
Tror jeg hakker mit kød selv, har en gammel kødhakker som kan spændes fast - helt uden el - Hvis et curling barn så den så ville de ikke ane hvad den skulle bruges til. Det er en jeg har arvet fra min farfar som havde en slagterbutik i Albanigade i Odense lige ved siden af Alexandergade -
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 267 Svar: 9.969
dec 2014
Aner det ikke - men har da en brødskære fra rådvad, rød - har aldrig været brugt - er mere end 20 år gammel. Den er endda i original emballering.
Kød