{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

Objektiv, hjælp. - Canon 500D {{forumTopicSubject}}

Halløjsa baboom.

Jeg overvejer at købe et andet objektiv til mit kamera, da jeg kun har et 15-55mm (standard/originalt)

Jeg ved ærligt talt ikke en skid om det, så det er sådan set derfor jeg ville spørger jer, hvad jeg skal købe/ gå efter. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Objektiv, hjælp. - Canon 500D
  • #1   6. jun 2010 Hov, my bad (: - Fik skrevet forkert. 18-55 mm*
    Men jeg skal tage billeder af lidt af hvert.
    Scootere, biler, natur, dyr, osv. smiley


  • #2   6. jun 2010 Hvis du ikke har en anelse om hvad det er du har brig for, så kan vi ikke hjælpe. mit forslag vil være at du bruger noget tid på at sætte dig ind i den rent tekniske side af sagen, for det er dumt at købe noget du ikke får brug for.

  • #3   6. jun 2010 Kasper
    Har du nogle links, til hvor jeg kan læse om det henne? smiley


  • #4   6. jun 2010 jeg har det her til mit canon 500D, og det er jeg yderst tilfreds med smiley
    (link fjernet)

    til mit nikon havde jeg 18-55mm og 70-300mm, og jeg blev squ skide træt af at skifte objektiv hele tiden, så da det blev stjålet valgte jeg at købe 18-200mm til mit nye kamera med det samme, fordi det gør det så meget nemmere smiley

    men savner lidt et macro objektiv, så det skal nok købes når jeg engang får penge til det smiley

    men hvis du spørger mig, så gå efter de originale canon objektiver, eller sigma, dem har jeg ikke haft nogen dårlige oplevelser ed smiley


  • #5   6. jun 2010 Jeg ville gå på det lokale bibliotek og låne en håndfuldbøger om digital fotografering. Når du finder en som passer dig stilmæssigt, kan du evt købe den for at nærlæse den. Ellers er der masse fine fotofora på nettet med meget hjælpsomme brugere, der får man typisk et meget kvalificeret svar end her.

  • #6   6. jun 2010 et 18-200 er en mulighed, men forstår ikke hvordan i kan anbefale noget som helst når i ikke kender hans behov eller budget. Et 18-200 er ret pratisk som "walk around objektiv", men det er altså lidt en lappe løsning efter min mening. Jeg har heller ikke brug for så varierende brændevidde i hverdagen, men nogen er helt vilde med at kunne "zoome"

  • #7   6. jun 2010 Kasper
    Jeg tager din kritik til mig, og du har fuldstændig ret.
    Dovenskaben må vente, og jeg må finde ud af hvad jeg har behov for først smiley


  • #8   7. jun 2010 Prøv at søge på google der er en del forums hvor man kan lære meget. Ellers lyt tal kasper og find ud af hvad dine behov er. Jeg startede med at købe forkert, hvilket kostede ret mange mønter, da objektivet skulle sælges igen. I dag MEGET klogere, har jeg mere eller mindre hvad jeg behøver, men man kan jo altid liiiige nuppe et objektiv mere smiley

  • #9   7. jun 2010 Det tror jeg også at du bliver gladest for i længden. Og det er altså en del mere spændede at tage billeder når man kender noget til teknikken og man får mere ud af sit udstyr. Det kan sagtens lade sig gøre at tage fornuftige billeder med dit standard objektiv, det er trodsalt fotografen der er det vigtigste. En god fotagraf tager bedre billeder med et kompakt kamera end en klovn med udstyr til 30.000

  • #10   7. jun 2010 Lennard A, jeg taler desværre også selv af dyr købt erfaring hehe. Når man er ny har man en tildens til at tro at sine billeder bliver bedre af at købe en masse tilfældigt grej.

  • René Lind J
    René Lind J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 23
    #11   7. jun 2010 Hmmnnn! Der er jo mange muligheder, arbejder selv med et 28-70 mm blænde 2.8 og et 70-200 mm blænde 4 - Med de to objektiver er jeg super godt dækket ind til alle former for fotos, lige fra reportage til bryllups og alm. portræt. Det er vigtigt at du køber noget med en fornuftig lysfølsomhed, ellers er min erfaring at man hurtigt bliver lidt træt af det. Objektiverne er temmeligt dyre at anskaffe sig, men som en anden herinde skriver, så laver Tamron og Sigma udemærkede "efterligninger" som helt sikkert sagtens kan bruges det første år eller to smiley
    Der er flere fotosider hvor du kan hente masser af hjælp og også har mulighed for at købe brugt udstyr:

    www.fotostart.dk
    www.phosee.dk


  • tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #12   7. jun 2010 hvis du kun skal tage billeder af knallerter og så videre , så burde det du har være ok , men et 18-200 giver nogle muligheder med at komme tættere på .close up. samt at lave billeder med sløret baggrund . det er lidt svært med dit , men er du også til billeder med ting der bevæger sig , så er et lysstærk objektiv sagen ,da du kan hente 2-4 trin på lukkeren, samt tage billeder når det er mørkt uden blizt. men www.fotostart.dk er en god side

  • #13   7. jun 2010 Tim R: Jeg vil 100 gange hellere have en fornuftig lysfølsomhed end stabilisering. 18-200mm IS er bestemt ikke noget af det bedste man kan få efter min mening, heller ikke som nybegynder, den er super praktisk med hensyn til brændevidden, men hvis man ikke har noget at bruge det til, er der efter min mening meget bedre alternativer.

  • #14   7. jun 2010 Hvordan kan du sige at IS ikke er nyttigt??:
    Hvornår siger jeg det? Selvfølgeligt er det nyttigt. Jeg skriver bare at jeg hellere ville have en god lysfølsomhed.

    det er jo netop en fordel som nybegynder da man jo netop kan arbejder med lavere lukkertider uden at få slørede billeder:
    Ja præcis som man kan med en stor blændeåbning

    Nej 18-200 er ikke det bedste man kan få men til prisen som nybegynder er det perfekt:
    Til hvad? Du aner hverken om han har brug for tele eller vidvinkel.

    naturligvis ville er objektiv med en blænde f/2.8 og IS men tvivler på knægten gider smider 15.000 plus for et L objektiv..:
    Hvorfor evt ikke bare blænde 2.8 uden IS? Har jeg på noget tidspunkt sagt han skal købe for 15k?

    Og du kan sige hva du vil et zoom objektiv er væsenligt lettere at arbejde med håndhold med IS som de andre:
    Det er dig og ikke mig der taler om "zoom" objektiv. Og jeg forstår ikke sætnigen.

    Summasumarum, jeg gider ikke diskutere med dig. Du skal ikke blive pigesur fordi jeg ikke deler din mening. Jeg skriver jo specifikt i mit indlæg før at det er MIN mening, har aldrig udlagt noget som fakta.
    Forøvrigt vil jeg vædde med at du har et 18-200mm siden du ikke kan tale om andet.


  • #15   7. jun 2010 Så er vi jo enige om at være ueninge smiley
    Jeg vil ikke komme med et forslag til hvad han skal købe, jeg kender ikke hans budget eller ønsker, jeg mener dermed at det er umugligt at komme med et konkret forslag.
    Som sagt vil jeg ikke diskutere mere, og siger ikke at du ikke ved hvad du taler om, jeg er bare ikke nødvendigvis enig med dig.
    Lasse, håber at du finder et objektiv du bliver glad for.


  • tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #16   7. jun 2010 hold da op , hvor er i åndsvage herinde ,det er ligesom om at alle bare vil være uvenner med nogen, der er bare nogen herinde der tager alle kommentare personlig . hvor herre bevares

  • #17   7. jun 2010 Nu ved jeg ikke hvem du hentyder til Tom A (måske mig), men at kalde nogen åndsvage hjælper nok ikke, desværre smiley

  • René Lind J
    René Lind J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 23
    #18   7. jun 2010 Hej igen Lasse

    Du har nok allerede fundet ud af at søge info et sted med lidt mere seriøsitet smiley For herinde virker det lidt som om folk prøver at hævde deres egen viden frem for at rådgive dig. Ville bare lige tilføje at det sagtens kan betale sig at købe brugt udstyr,.

    Du skal først og fremmest kigge efter ridser i glas (det må der under ingen omstændigheder være) De fleste er dog så praktiske at de, som det første, køber et filter til deres objektiver, de fåes med mange forskellige effekter, men først og fremmest beskytter de optikken.

    Så skal du tjekke mekanikken i objektivet, gøres lettest ved at stilel på autofokus holde knappen nede og bevæge kameraet, så vil du kunen høre mislyde.

    Derudover er det altid en god idé at medbringe din bærbare, tage et par billeder med objektivet, ind på pc´en med dem og tjek for ridser eller andre fejl i optikken.

    God fornøjelse med købet smiley


Kommentér på:
Objektiv, hjælp. - Canon 500D

Annonce