1.207 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

syge må ikke smile ? syge må ikke smile ?

er det en uskreven regel eller er der bare noget i samfundfag jeg ikke lige helt hørte efter i ?

Jeg har flere gange oplevet at folk bliver overrasket og disideret mistroiske når jeg fortæller dem at jeg lider og faktisk går under betegnelsen kronisk syg.
For 4 år siden blev jeg løbet ned af en hest, som fik brækket 4 hvirvel i nakken på mig og skubbet de to hvirvler omkring den brækkede hvirvel, en skade som efter lægernes ord, jeg ikke burde have overlevet eller fro den sags skyld have kunne rejse mig fra igen, men det gjorde jeg.
selvom jeg tog på skadestuen efter ulykken pga smerterne troede lægeren ikke på at der var noget galt og slog det hen med at det var en hjernerystelse, det tog mig et års stædig kamp og mange læge og ekspert besøg, før brudet blev opdaget, men da det var så gammelt var der ikke rigtig noget at gøre, jeg må desværre leve med de smerte jeg har pga arvværv og skæve nakkehvirveler.
Jeg kan samtidig ikke modtage smertestillende til at tage smerterne da jeg er allergisk overfor morfin og alle morfin ligne preperater.
Tiltrods for min smerte og komunens velholdne mening om at jeg skal på førtidspension har jeg valgt at vende tilbage på arbejdsmarkedet.
Men det er som om når jeg fortæller mine kollegaer eller bekendte eller folk jeg lige har mødt, har de utrolig vært ved at tro mig og indse at det gør ondt, for jeg kan jo finde på at smile og endda have det godt i mine gode perioder. Det virker nogle gange som om at de helt glemmer alle de dårlige perioder med konstant smerte i nakken og hovedpine hvis jeg smiler en gang.
Jeg har især svært ved at forklarer folk at selvom jeg ikke viser mine smerter hele tiden så kan det faktisk godt stadig gør ondt og det ikke er alle ting jeg kan tåle.
Jeg ligger ikke skjul på min lidelser og fortæller gerne hvordan jeg har det når folk spørger, men jeg bliver rigtig tit mødt med det spørgsmål "hvorfor kan du så smile hvis du har så ondt ?"
Så nu er mit spørgsmål, må man virkelig ikke være i stand til at smile eller nyde livet når man lider kronisk ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  syge må ikke smile ?
  • #1   21. dec 2011 Har du ikke fået noget erstatning?

• #2   21. dec 2011 Men altså, når du nu selv har valgt at tage på arbejdsmarkedet, selvom du har smerter...
    Så syntes jeg ikke at du skal gå og blive nærmest sur over at folk tror dit og dat.

... Du har jo selv valgt det.
    Men jeg syntes det er fedt at du har valgt at arbejde, på trods af smerterne. Men forvent ikke at andre har ondt af dig, eller siger "årh, det var flot, at du så arbejder alligevel"

Men fedt at du gør det!
    Og jeg kan også godt forstå din frustration, men alligevel...

• #3   21. dec 2011 tror bare generalt folk har svært ved at forstå folk godt kan være syge, selvom man ikke kan se det udenpå... vi har os et par flexjobber, som har haft indre smerter. hvor jeg da os tit har ku høre på mine kolegaer blir lidt muggne over at de så ik lige kan blive lidt ekstra en dag, når der nu er travlt osv. hvor jeg nu fint ha sagt, at der er jo en grund til de er på flextid.

det er bare nemmer at forstå en der kommer med gibs på benet, end en der ser normalt ud og påstår de er syge, og som ik klager over smerter osv. tror det er der den ligger.

• #4   21. dec 2011 TakeAway: desværre ingen erstatning større retsag der stadig kører da det sete i arbejdstiden
    Jeg synes nu ikke jeg er en særlig sur person på mit arbejde, jeg gør mine pligter og synes selv at jeg går mit arbejde til fulde, jeg har valgt ikke at få noget støtte da jeg stadig er arbejdsdygtig.. men jeg bliver tit mødt med spørgsmål og holdninger om at så ondt kan jeg da ikke have det når jeg smiler, hvilket jeg synes det er underligt

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.178
    #5   21. dec 2011 Kan kun give Take Away ret: Synes ikke der er nogen grund til at skulle rende rundt og fortælle folk man har en skade eller er syg, hvis det er på eget valg at man vælger at tage tilbage på arbejdsmarkedet? Opmærksomhed? Skal ikke kunne sige det..

Men stor ros til dig at du ikke bare lader dig falde ind i systemet.

Vi har en på mit arbejde som er præcis som dig. Har har skiftet afdeling fra lager til butik fordi han ikke kunne holde til lageret mht det fysiske - hans forklaring er at han har sprunget et ledbånd. INGEN tror på ham. Det er så berettiget! Manden kunne ikke arbejde på lageret på grund af "smerte", men han kan sagtens hoppe og danse og løbe rundt inde i butikken - hvilket ville være fysisk umuligt med et sprunget korsbånd.. Synlige tegn så som gips for bare folk til at tro på det endnu mere smiley Kan man intet se, kan man godt være lidt skeptisk!

• #6   21. dec 2011 Rasmus B
    - Ja præcis

sjenne
    - Fordi hvordan ved dine kollegaer det, når man ikke kan se det?
    ... Det må jo være fordi du har fortalt det...

Og hvis du som du siger, passer dit arbejde helt som en "normal" så burde de jo slet ikke at vide det = Ingen problemer for dig.

• #7   21. dec 2011 nu tror jeg så heller ikke du ville kunne få en førtidspension med det du skriver, det er meget svært efter de nye regler og du vil først skulle i gennem et tre månders afklarrings forløb som vil vise om det er førtid eller fleks eller alm. job du vil blive egnet til.
    men det med smerter er noget som tit bliver misforstået da det ikke er nemt at se hvor ondt en person har, da er det nemmere hvis man kommer med et brækket ben

• #8   21. dec 2011 Ramus: ærgleigt med din kollega, men så lyder det heller ikke som om i har tabt arbejds styrke ude på lageret.

TakeAway: jeg fortælle det når folk spørger, og det er jo så der jeg bliver mødt med den skepsis

Jan: det var komunens egen foreslag til hvad jeg skulle gøre efter skaden, jeg har måtte kæmpe en lang kamp med privat advokat imod komunen for ikke at blive førtid pensionist. så nej det er ikke nemt at få mig på førtids pension, men det er fordi jeg ikke selv vil smiley

• #9   21. dec 2011 sjenne
    - ... Folk spørger da ikke lige pludselig "ER DU SYG?" hvis de ikke kan se der er noget galt?...

• #10   21. dec 2011 altså man skal da ikke kæmpe for ikke at komme på førtidspension
    det er jo bare at passe sit job, så er der ingen problem, men hvis man vil være et ofre ja så kan man nemt blive det, du er 24 år så du vil højst kunne få en middertidig førtidspension.
    ps har selv været det hele i gennem for to år siden og fik tilkendt min førtidspension, og det er ikke sjov når ens arbejdes identitet bliver fjernet

• #11   21. dec 2011 TakeAway: nej eller jo, har faktisk været ude for det på mit arbejde, men pigen led af down syndrom og havde en ualmindelig positiv og nem tilgang til livet.
    Men jeg kommer ud for at mine kollegaer spørger hvad der er galt hvis jeg melder afbud på teambulding kursuser fordi der er farer for at jeg får hårde ryk i min nakke, eller afslåer nakke massage fordi det gør for ondt

• #12   21. dec 2011 Jan: jeg arbejdede som professionel hestepasser og kunne ikke foresætte i den stilling med den skade så var på sygedag penge indtil retsagen var afgjort og efter det var det så en kamp for mig at komme ud af social bidrags møllen, mit argument var bestemt også at jeg var for ung til dette, men min sagsbehandler var af en anden mening og mente at det var nemmeste med førtidspension og begyndte at bestille tid til mig til diverse læger som jeg allerede havde været hos

• #13   21. dec 2011 Nå okay smiley

• #14   21. dec 2011 Men... udfra din fotoprofil at dømme, så ridder du stadig? Er det korrekt?

• #15   21. dec 2011 men så er det bedste vel også en form for flexjob så du kan få taget hensyn til dine behov
    men du kommer nok ikke uden om en tur i gennem afklaring og gennem gåning af dine syge papir

• #16   21. dec 2011 men der ikke mange muligheder for at få et flex job, der er vist et årst vente tid før man får noget, men man for jo den samme "løn" udbetalt i mens

• #17   21. dec 2011 Kender alt til det med at folk ikke kan se på en at man er syg..
    Min kæreste har flere skader efter en bilulykke med 2 diskusprolapser, vridme traume i brystryggen med blodansamlinger. Prolaps i håndleddet og har nu fået slidgigt i venstre håndled. For nyligt fik han konstateret morbus bechterew(rygsøjlegigt) i hele ryggen, hofter og skulder . Det har måske bredt sig udligere.. Trods det kan man jo ikke se på ham at han er syg.. Men han får utrolig mange smertestillende og biologisk medicin for at komme igennem dagen..
    Nogle dage har han det nogenlunde og er rigtig glad. Andre dage er han helt nede og er meget sur pga smerterne..
    Lige nu er han i lære som mekaniker og ham er fast besluttet på at gøre uddannelsen færdig og så se hvad der sker til den tid.. For må sige at for 2 år siden og til nu er det gået utrolig meget ned ad bakke og jeg kan se og mærke på ham at han kan ikke holde til at arbejde meget længere..

Hvor meget arbejder du ?? Jeg tænker bare det godt at man vil arbejde men når jeg ser på min kæreste så slider han sig selv ihjel.. Og er det til noget nytte?

Noget der irriterer mig er når familien spørger om han ikke lige kan hjælpe med at flytte sager og bærer en masse tunge ting for han er en stor og robust mand men han kan sku ikke holde til at bære på noget og det kan hans familie ikke helt forstå.. Fordi det er ikke en synlig kronisk sygdom han har..

• #18   21. dec 2011 hvad er biologisk medicin ?
    og mon ikke han skulle tænke lidt mere frem i tiden, hvis i nu kan se at det ikke er et job han kan klare ?
    og så der efter lægge sine planer
    det andet er da bare spild af de offenliges penge

• #19   21. dec 2011 Jan: han får elevløn . Han får intet fra kommunen af.. Han havde endelig taget sig sammen til at tage en uddannelse og jeg har prøvet at snakke med ham om det og han er fast besluttet på at tage den færdig..

Biologisk medicin har jeg svært ved at forklare men det han får hedder remicade da det andet gigt medicin ikke hjalp og så får han remicade nu og det hjælper heldigvis lidt på det..
    http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/medicin/biologiske+lægemidler

• #20   22. dec 2011 TakeAway: det er helt korrekt.. det og svømning er anbefalet af min kiropraktor for at bygge rygmuskler op og sørge for at jeg ikke bliver skæv i ryggen pga smerterne. det skal nu lige siges at de billeder der er på min profil af den ene hest blev taget imens jeg stadig var under udredning, og billederne fra fotoalbummet er fra weekenden af, så jeg rider ikke fast og har haft en rigtig lang pause.
    Men jeg har oveni uddannet alle mine hest til terapi heste og uddannet dem til ikke at trække i mig, så jeg får et pludseligt ryk, men jeg må helst ikke falde af smiley

Jan: har almindeligt arbejde, som jeg er blevet huntet til, er helt ude af komunens klør og har ikke intet at gøre med dem smiley

Trine: jeg arbejde 35 t om ugen på almindelig ansættelse

• #21   22. dec 2011 sjenne
    ... Jamen de bump der som der er når man ridder kan da umuligt være GODT for din nakkehvirvler OG der er jo stor fare for at falde af en hest også?!

Med det hentyder jeg til citat:
    "mine kollegaer spørger hvad der er galt hvis jeg melder afbud på teambulding kursuser fordi der er farer for at jeg får hårde ryk i min nakke"

• #22   22. dec 2011 Takeaway: det bumper ikke så meget når man har redet i 14 år, men ja jeg kan godt mærke at jeg aldrig kommer til at ride i flere timer i træk. Det med at falde af hesten har jeg valgt at hvis jeg skal pakke mig ind i frygt for de ting der kan ske istedet for de ting der sker ville jeg ikke kunne leve.
    Citatet er rigtig nok, men med ryk menes der piskesmæld ligne ryk, der er så meget arværv omkring bruddet at det bliver holdt sammen af de, men jeg kan ikke tåle at få klemt diskusserne imellem hvirvlerne oppe ved brudet da det er forkalket. det skla lige siges at det team bulding kursus jeg sagde nej til var med bungyjump og rapeling samt australsk rapeling

• #23   22. dec 2011 Trine S han skal da også have respekt for at ville gennem føre sin uddanelse, spurte også kun til medisin fordi jeg selv har en i familien med akut ledgigt

• #24   22. dec 2011 Okay hvad er akut ledegigt?

• #25   22. dec 2011 det er min mormor det startede i hendes ene ankel som hævede op,
    og så bredte sig til hænderne også, ved ikke så meget om det, kun hvad lægen har sagt, men hun får nogle piller der er radioaktive så de hjemme hjælpere der kommer skal have hansker på når de tager hende i bad

Kommentér på:
syge må ikke smile ?

Annonce