453 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Døden. Døden.

Tænker i nogensinde på døden?

Hos mig har det været uundgåeligt da mange af mine venner, bekendte og familie medlemmer, er gået bort de sidste par år.

For få år siden tænkte jeg aldrig på det, men nu er den påtrængende, man bliver jo ikke yngre, og man ved hvad vej det går. Desuden bliver ens bekendtskabskreds bare mindre og mindre.

Jeg ved ikke om det er et tabu emne, men her i juletiden, tænker jeg ofte på dem jeg har holdt jul med, og hvem der ikke er her mere.
Julen er sentimental og melankolsk, så jeg ved faktisk slet ikke om jeg bryder mig om den mere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Døden.
  • #1   10. dec 2019 Jeg er ikke bange for døden - det er spild af tid at tænke på det da det er uundgåelig i fremtiden - eller i morgen. Jeg bliver heller ikke kristen og beder til alverdens guder, hvis jeg lå for døden. For de fleste er døden bare som at knipse med fingerne - håber jeg er en af dem.

• #2   10. dec 2019 Polysl.

Jeg er nu heller ikke bange for døden, men hvis jeg skal ligge med uhelbredelig kræft og dertilhørende smerter, kan det godt være jeg bliver det.

• #3   10. dec 2019 Markgreven

Så havde jeg benyttet en sprøjte med luft...alle mennesker har en grænse for hvad de kan klare.

• #5   10. dec 2019 Selvfølgelig tænker man på døden efterhånden ens familie og venner falder væk, alene her i 2019 er 5 af vores nærmeste faldet væk grundet alvorlig sygdom, alle mellem 55 & 65 år.

Min kone havde 2 mindre søskende, de er begge væk, jeg selv også 2 søskende, den ene tilbage (76 år) og vennekredsen er styrtdykket af samme årsag, inden for de sidste 5 år.

Så er det altså svært at lægge døden i "glemmebogen"

• #6   10. dec 2019 Lone og Å.R.

Jeg er glad for jeres input.

Nu er jeg den gamle i familien, og sikkert også den næste der skal herfra, det håber jeg da, for man skal helst ikke overleve sine børn, men for fanden..... Jeg snupper et Glas julegløgg.

Hi hi.... Jeg var til advent komsammen med datteren i søndags. - Hun havde købt 3 liter Blombergs julegløgg, som jo er færdigblandet, men så havde hun i sit hjertets godhed købt Gløgg ekstrakt og proppet i..... Den var udrikkelig. smiley

• #7   10. dec 2019 Hvor hurtigt tingene kan gå, giver jeg et eksempel på....

Jeg køber af og til mad med hjem fra en grill på Englandsvej.

Dengang stod der hver aften en kvinde, Birthe hed hun, og spillede på automaterne. Hun spurgte mig altid om jeg ville have en øl, og oftest sagde jeg ja, og gav en tilbage inden jeg gik.
    Hun var frisk og rørig, men en dag jeg kom derned, kort efter vi havde set hinanden, fortæller grill ejeren Hoo, som er fra Vietnam, at Birthe var død.
    Da hendes søn ikke kunne få fat i hende på mobilen, var han taget derhjem, og hun lå død med en hjerneblødning.
    Et år forinden var hendes mand død af lungekræft....

Det er måske fortalt lidt bagvendt, men for fanden......

• #8   10. dec 2019 Ja den vej skal vi alle og som i ønsker jeg at den dag der sker har jeg lagt mig til at sove og i husker vel min historie altså den jeg fortalte for 2 - 3.år siden hvor døden sad ved siden af mig ved min seng og hvor jeg kigget på ham vente mig om og sov da jeg ikke gad slås med ham - da jeg var segn færdigt af træthed og ja han var grim smiley

• #10   11. dec 2019 Finken

//citat
    Nu er vi mennesker slet ikke “bygget” til at leve i den tidsalder vi er i, derfor rammes flere og flere af angst, stress og bekymringer. Det er ret skræmmende syntes jeg.
    //citat slut

En meget filosofisk synspunkt - den må jeg lige tænke over.

• #11   11. dec 2019 Jeg tror at alle tænker over vores egen dødelighed, man kan ikke sige sig fri for at undre sig over når et menneske som man har en lang forhistorie med, bar er væk.
    Jeg er ikke bange for at dø, men håber at det ikke bliver smertefuldt, det er det eneste jeg ikke kan klare, at ligge der i store smerter, er forfærdeligt.

• #12   11. dec 2019 Jeg er heller ikke bange for døden selv.

Men det gør frygtelig ondt at miste familie og nære venner.

Kræft har taget mine forældre og bror, samt tre af mine bedste venner, det er tabet som er mest forfærdeligt. Ikke mindst en del gode kollegaer.

Men jeg forsøger at huske de gode stunder og sjove situationer man har været i, det hjælper lidt.

• #13   11. dec 2019 Tanken strejfer da indimellem, og så må man flytte fokus, for ikke at ødelægge livet, der skal leves.

De gamle SKAL dø, og de unge kan dø, sagde min mor altid, og det er jo alles vilkår.

Men kommentatorerne har været inde på det, at det er smerteligt at miste familie og venner, og det vækker minder her i juletiden, som af samme grund kan blive lidt vemodig.

Vi mistede allerede 2 af vores bedste venner, der kun blev 50 og 53, samt en svoger som 46-årig, og da gemalens søskende var ældre, er der nu kun 2 tilbage, en på et plejecenter og den anden i Schweiz.

Og så er der afstanden i km til andre, når man ikke mere er helt så mobil.

Så må man gøre som forfatteren Lise Nørgaard få nogle yngre venner, hvilket ikke bli'r lettere, når man bli'r ældre, men har dog fornøjelsen af kontakt med et par stykker af døtrenes veninder, som er kommet her, siden de var børn.

Medlemmer i klubber er som regel kun bekendtskaber, det er ikke som de venner, man fik i ungdommen, selvom der er visse undtagelser.

Så Greven har ret, december og julen er lidt med blandede følelser.

• #14   11. dec 2019 Man forledes til at sige, jo færre bekendte, jo færre dør der.... Det er vist hvad der er at sige positivt om den ting.

Januar er dog værre end december, trods alt.

• #16   12. dec 2019 Annella din moster havde jo levet livet i 89.år og som du skriver hun var mæt af dage og sov stille ind - bare det var mig smiley

• #17   12. dec 2019 Finken N elendigheder i verden ja det må man nok sige og vi mennesker er ødelæggende er der ingen tvivl om dog tror jeg at jorden består og mennesket forgår smiley

• #18   12. dec 2019 Kisser D ingen ønsker at ligge i et smerte helved smiley

• #19   12. dec 2019 Cris7 ja godt at du husker den gode tid du ved minderne kan ingen tage fra os smiley

• #20   12. dec 2019 Madonna M julen den tager jeg imod med sindsro og uden julestress og den står på en eller anden ret i god mad og en rødvin og så går jeg mig en lille tur her ude hvor jeg bor - men selvføleligt har jeg en billion minder men dem har jeg jo kørende ligesom en film - barndom - familie - venner - hvad har jeg gjort godt - hvor har jeg fejlet - jo du og i andre husker jo nok sangen: Glemmer du så husker jeg det ord for ord smiley

• #22   13. dec 2019 Finken #9

"Tidsalder"

Tiden nu skræmmer mange børn som vokse, tingene går hurtigt, vi er ikke blevet mere tættere på hinanden end nu med teknologien som Facebook, Instagram, Twitter - osv...Dengang jeg var ung var det La Costa som var det mest hotte og skulle eksponere i mængden - for at skille sig ud. I dag skiller børn sig ud at de har den nyeste Iphone og helst for en pige i pink - og har man ikke den nyeste teknologi så bliver man kaldt fattig, som også sætter enlige mødre under pres for ikke at deres børn skal skille sig ud.

Måske man bare skulle lære sig af mine ord:

Hvis flertallet har en Iphone så er det sjovere ikke at have en.

For mig er det en sjov måde at illustrerer at dem som ikke har, pludselig er blevet de udvalgte fordi man ikke følger mainstream. Det billige kan sagtens have en lang levetid, som den strikket shirt DG - efterligning, som jeg købte i Tyrkiet for 20 år siden og stadig har bevaret både form og farve. Den glæder mig i dag og kan slet ikke stå mål med hverken ægte La Costa som efterligninger - som med tiden mister farve og facon.

Arbejdsmarkedet har også ændret sig fra at man bare er en lemming i et maskineri - nu er man et team med ansvar delt op alt efter hvor stor virksomheden er. Det giver naturligvis en fordel for virksomheden at medarbejdere engagerer sig i driften med gode ideer hvordan man kan gøre ting mere effektivt - som også bliver afspejlet i bonusser eller andre fordele.

Bagsiden af det hele er at familier er mere stressede - tager deres problemer med hjem og lader det gå ud over familien som tripper rundt på nåle. Mange forældre skal også være fit og bruger masser tid på fitnesscentre og kommer hjem total udmattet og bare stikker børnene penge så de kan gå på Mc Donalds. Rollemodeller er blevet mere og mere udraderet og børn må selv finde ud af grænser som vi kan se i nyheder om rå vold.

Samfundet bliver mere og mere inficeret af mistro til borgere, og som historien fortæller os - så gentager de alle de fejl man lavede engang under 2 ww. Muslimer giver jøder skylden, danskere giver muslimer skylden, samfundet kalder svage ledige for dovne, syge som simulanter -

Mistroen æder den gode sjæl i ethvert godt menneske.

Jeg kunne skrive mange A4 sider omkring det emne, men jeg ved at folk ikke gider læse alenlange udredelser - så jeg har komprimeret det lidt ned, håber at i forstår kommentaren alligevel.

• #24   13. dec 2019 Døden kommer, når den kommer, mener ikke, den kan komme bag på nogen med mindre, det er "før" tid. At blive godt op i årene, som det siges og have levet et godt og indholdsrigt liv, det er ikke lige så smertefuldt, som dem, der dør uventet.

At dø, hvis livet ikke mere giver mening, er en lettelse for den døende, de har endelig fået fred - sådan må vi tænke - lev på de gode minder du har og tænk på, dine venner, familie har det fantastisk og de har givet dig gode minder.

Lev hver dag, som om det var den sidste, så får du fantastiske dage - og vid at vi nok ses i himmelen smiley smiley

• #25   13. dec 2019 Libbie.

"Lev hver dag, som om det var den sidste, så får du fantastiske dage - og vid at vi nok ses i himmelen ".

Det er nok ikke alle der har råd til det.

• #26   14. dec 2019 Kære finken, nu kan jeg jo kun tale udfra min egen indstilling, og den udtalelse at jeg ikke er bange for at dø er hvad" jeg" føler, og ikke en overfladisk udtalelse. Jeg er så dejlig tilfreds med det liv jeg har haft at jeg synes at alt fra nu af er en bonus. Og jeg tror på at der er et liv efter livet, det har jeg set mange beviser på, så jeg vil som min egen mor sige tak og farvel til samtlige familie medlemmer og drage afsted på den sidste rejse. Se det er en smuk oplevelse hvis man får den mulighed. Så jeg kan roligt sige at jeg ikke er bange for at dø, men at jeg ikke endnu har "Lyst" til det.

• #28   15. dec 2019 Finken N vi kan kæmpe imod og dog bestemmer vi ikke selv datoen - Gudskelov smiley

• #30   15. dec 2019 Finken N åh hvis man så bare får fred og ro og alle dør jo grundet hjertestop smiley

Kommentér på:
Døden.

Annonce