{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.973 visninger | Oprettet:

Elektriker spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hejsa BG

Jeg har været så heldig at erhverve mig en opvaskemaskine *jubii* da jeg så fik den hentet har den sat i kraft tilførslen og jeg har 3 ledninger i mit stik på maskinen en rød en blå en grøn

spørgsmålet lyder så således :

Kan jeg konventere det om så den kan tilsluttes 230V for det er garenteret også det den har fået i kraften for tror sq at 380V futter skidtet af hehe smiley

Stefan

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektriker spørgsmål
  • #1   11. apr 2008 Du har garanteret 230V i stikket også...

• #2   11. apr 2008 Holger :

Hvis du henter en ny opvaskemaskine i dag får du den somregel leveret med et stik på enden af ledningen og i dag er det jo 230V (standart i vores stikkontakter i huset)
    Min opvaskemaskine har været monteret på et kraftstik 380V og der kan du også tilslutte 220V apparater og jeg kan forstå, når jeg står med ledningen i hånden til min opvasker er stikket klippet af og der er tre ledninger som der er afisoleret en rød (som må være en leder) en blå (som også er en leder) en grøn som så må være jord forbindelse, og så vil jeg bare høre om jeg kan skippe den jord forbindelse smide de andre ledninger i en hjemmelavet stik og til en alm stikkontakt

Shrek:

Ja der er tilslutnings muligheder for 220 samt 380 V i et kraft

• #3   11. apr 2008 Rød (som nok er brun) er fase.
    Blå er nul.
    Gul/grøn er jord.

Klipper du gul/grøn,kan den støde lidt,men vil køre ok.

• Chris L
    Chris L Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Svar: 9
    #4   11. apr 2008 Du har 3 faser, Nul og jord i dit kraftudtag,
    (fase + fase = 400 Volt) (Fase + Nul = 230 Volt)

Derfor skal du sørge for at sætte den således til..

Blå ledning, skal sættes til NUL (sikkert markeret med N eller 0, på dit udtag)

Rød/brun, Skal sættes til FASE (Markeret med L1, L2 eller L3) Sæt den til L1

Gul/grøn, Skal sættes til JORD (Markeret med et sjovt tegn)

Håber det hjalp..

• #5   11. apr 2008 det hjalp ufatteligt meget nu er problemet så at jeg ikke har kraft i huset der hvor den skal stå smiley og jeg vil ikke lave 20 km ledning for at den skal gå igennem min baggang igennem mure og igennem køkken for at få det fra komfuret jeg har et alm 220V stik i min gang hvor den nu kommer til at stå skal jeg så lave en 3 benet stik hvor jord indgår i?

hvad sker der egentligt hvis jord bliver taget af ? bliver maskinen så "elektrisk" smiley altså at man får stød når man kommer til den

• #6   11. apr 2008 Christian

der er ikke kraftstik på min opvasker det er bare en alm ledning med tre ledninger som der stikker ud ikke mere

• Chris L
    Chris L Tilmeldt:
    maj 2007

#7   11. apr 2008 Medmindre din ovn eller lign er sat på L1.. er den det sætter du den self bare på L2 eller L3.. Betyder ikke så meget... Og som christian skriver... Klip ikke Jord

• Chris L
    Chris L Tilmeldt:
    maj 2007

#8   11. apr 2008 Det er er med det, er at en opvasker gerne skal køre på 16 ampere sikring.. i din normale stikkontakt på væggen har du max 13 ampere... Men du må næsten have kraft i huset... der hvor din ovn er tilsluttet??

• #9   11. apr 2008 ved i hvad jeg tror jeg får en elektriker ud og kigge på det ...

Har et par kammier som der er elektrikere ville nu være hel sikker for ellers kunne jeg have samlet stikket her til aften så den var klar til tilsutning imorgen tidlig smiley

• #10   11. apr 2008 Chris de nyere maskiner skal da ikke have så mange ampere skal de ?

• Chris L
    Chris L Tilmeldt:
    maj 2007

#11   11. apr 2008 Den kan sikkert godt køre på din normale stikkontakt.. bare større chance for at sikringen vil sprænge.. hvis du også bruger de andre kontakter i huset sammentidigt...

• Chris L
    Chris L Tilmeldt:
    maj 2007

#12   11. apr 2008 ja det er rigtigt.. men sjældent man ser det... det var under 2 verdenskirg man brugte 1kvadrat, for at spare... og har man 1kvadrat burde det skiftes... lovgivningen siger jo 1,5 som minimum :).. men lyder jo som om du ved alt om det.. hehe smiley

• #13   11. apr 2008 Mange steder er der jo ikke jord i inst.
    Så længe der er hfi / hpfi er det lovligt,men ikke optimalt.
    Og ja,den kan "kildre" lidt.

Kommentér på:
Elektriker spørgsmål

Annonce