Hvor går din grænse ? Hvor går din grænse ?
I disse Corona tider hvor isolationismen breder sig og hvor vi i alles interesse skal holde afstand til hinanden melder spørgsmålet sig om hvor langt vi skal gå hvis et medmenneske er i nød.
Jeg lærte som ganske ung førstehjælp og har ved et par tilfælde givet mund til mund både overfor et ældre familiemedlem og overfor en fremmed der fik et hjerteanfald udenfor fodboldstadion, men bortset fra at jeg idag ikke har lungekapasitet til at give mund til mund, er jeg i vildrede over hvorvidt jeg overhovedet ville gøre det i disse tider.
Hvis du kunne førstehjælp og stod alene med en person der var faldet om uden puls og vejrtrækning - hvad ville du gøre, vel vidende at hjertemassage ikke var tilstrækkeligt ???
Spørgsmålet meldte sig igår da barnebarnet, som selv for nylig har lært førstehjælp, spurgte ind til episoden omkring vores familiemedlem og om jeg ville gøre det hvis det havde været idag.
Jeg svarede at jeg nok instinktivt ville gøre det igen, men er nu kommet i tvivl hvis det drejede sig om en vildt fremmed.
Hvad ville du selv gøre ?
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Du sidder i et fly som får dekompression og ilt masker falder ned...
Hvad vil du gøre?
1. tage din egen på
2. Hjælpe andre at få sin på
Jeg er ikke i tvivl hvad jeg vil gøre.
I sådan et tilfælde er det ikke selvisk at tage sin egen på, for du kan jo ikke hjælpe andre hvis du besvimer.
I tilfælde med at hjælpe en med hjertestop - ved jeg ikke, det er altid en spontan reaktion - hvor man i flere tilfælde sætter sig selv bagerst.
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
Selvom man naturligvis burde...men 112 er nok første reaktion for de fleste...
P.t. ser vi en udsendelse med katastrofen på "Scandinavian Star", hvor nogle folk i panik slap deres nærmeste og instinktivt forsøgte at redde sig selv, så selvopholdelsesdriften er nok den største.
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
dec 2014
At give Morten imam Søndergaard noget som helst hjælp. Han kan bare bede Allah om hjælp.
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Dilemmaet opstår hvis den nødstedte påfører dig selv smitten og du efterfølgende smitter hele familien, hvoraf en måske dør efterfølgende - i det tilfælde har man jo ikke standset ulykken, snarere tværtimod
dec 2014
ps...lige på nær hvis hun hoster blod...
dec 2014
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
Giv dem en flaske håndsprit og en maske og et par hansker fra Harald Nyborg så er vi kørende igen.
Dem med tørklæder som har gået mere end 10 år - 50 år. uden at lave en skid skal først i køen - så de kan mærke hvordan det er at tjene til føden.
Så kan de mærke national følelsen og det at stå sammen store som små - Men de vil nok hellere stå nede i babib kiosk og sælge toldfri slik og sodavand og stjålne cigaretter.
De har jo tid nok - nu hvor de ikke på bistand kan dappe ned til deres lande som de er flygtet fra og lige hilse af og tage en rundtur omkring kabbalaen i Mekka.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Ja, jeg ville til enhver tid hjælpe et medmenneske, hvis jeg kunne.
Jeg siger ikke som andre, at det her er hysterisk, men hvis der ligger en på jorden, så er det min pligt, og jeg tror ikke risikoen i det konkrete tilfælde er større end når jeg står i kø i Kvickly.
Og skulle det gå helt galt, ja så har jeg haft snart 61 gode år, men der er jo heller ikke nogen der siger jeg dør af det..... Til trods for jeg har KOL med 50% lugekapacitet, astma, og hjerteproblemer.
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
dec 2014
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
jan 2015
Følger: 45 Følgere: 141 Fotoprofiler: 1 Emner: 143 Svar: 2.766
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 446 Svar: 9.934
Hvor går din grænse ?