314 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Skovbrande i Grækenland. Skovbrande i Grækenland.

Ja vi har jo nok alle sammen set og hørt om hvordan der opstår flere og flere skovbrande i Grækenland og ja en del lande har sendt fly, andre har sendt brandfolk med brandbiler og andet tilbehør (Polen) og selv om de har sendt meget er det ikke nok og det undre mig at ilden nærmest af en eller anden årsag opstår på andre øer (kan nogle af dem være påsat) og tænker på at der må være en grænse for galskaben og hvis jeg var manden der bestemte blev alt sat ind for at slukke de skovbrande.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skovbrande i Grækenland.
  • #1   24. jul 2023 Leon, tror du ikke de sætter alt ind på at slukke dem?

Men uforståeligt, at der stadig er folk der rejset dertil.

• #2   24. jul 2023 Tænker også de gør hvad de kan.

• #4   24. jul 2023 En person på FaceBook har netop skrevet dette :

ADVARSEL!!
    Skal du på ferie til Rhodos, så stop lige op og læs her.
    Vi ankom til Rhodos i tirsdags og onsdag opdagede vi at det brændte på øen. Vi fik at vide at vi ikke skulle panikke. Men vi skrev os alligevel på danskerliste i tilfælde af. Der kom dog ingen advarsler.
    I går morges stod vi op og gik til poolen. Der var lidt røg over hotellet. Men blev forsikret om af de ansatte at alt var ok. Ingen grund til bekymring. Omkring middag var røgen virkelig tyk og både sort og rød (se billede). Vi blev meget bekymrede og ringede derfor til vores guide der sagde at alt var ok. De havde ikke fået advarsler så alt var ok. Jeg ringede dog alligevel til udenrigsministeriet som forsikrede os om at de lokale havde styr op det og så længe de ikke bad os om at forlade hotellet var alt godt. De ansatte sagde vi skulle tage det stille og roligt. Vi blev enige om at pakke vores kufferter hvis tingene skulle udvikle sig. Men få minutter senere råbte hotellets ansatte pludselig at vi skulle løbe på stranden og lade alle ting være. Vi skulle kun tage vores pas. Vi ville blive evakueret. Vi skyndte os at gribe vores pas, og løb på stranden i vores badetøj og en t-shirt. Vi forestillede os at snart ville der kommer både og hente os. Helikoptere fløj over hovedet på os, hentede vand i havet og smed det over hvad der synes meget tæt på. Cirka 20 minutter efter at hotellet, vores guider og UM forsikrede os om at vi var i sikkerhed, stod flammerne op i nabo hotellet. Pga vinden kom ilden meget hurtigt imod os. Vi var nødt til at skynde os op langs kysten. Min far med nyopereret knæ, min mor med en lungesygdom der gør at hun har meget lidt lungekapacitet, og min nevø med et maveonde det gjorde at han kastede op hele tiden. Derud over min mand, mine to børn, min bror og en nevø mere. Vi gik/luntede i 40 graders varme med ilden i ryggen i over tre timer. Vi var virkelig bange. Hvad gik vi mod og hvordan skulle vi vide hvad vi skulle gøre. På et tidspunkt kunne min nevø ikke mere. Han skulle besvime og kastede fortsat op. Et par lokale tog ham og min bror ind. Vi andre 7 var nødt til at fortsætte sammen med de hundredevis af andre mennesker. Efter 3-4 timer fik vi endelig en melding fra en ansat fra vores hotel der åbenbart også var blandt alle menneskerne, om at gå ind på et hotel og få lidt vand. Her gjorde vi holdt i en times tid. Der var meget lidt netværk og vi kunne ikke komme i kontakt med min bror og nevø. På hotellet fik vi at vide at vi var i sikkerhed. Ingen grund til bekymring. Den græske regering havde stadig intet meldt ud, så alt måtte være under kontrol. Lige indtil det ikke var det alligevel. Vi blev bedt om at gå ud, busser ville hente os. I en kæmpe menneskeflok kæmpede vi om de få pladser på en bus. Folk skreg og skubbede for at få en plads på bussen. Vi var ikke heldige. På samme tid gik et opkald endelig igennem. Det var vores rejseguide. Vi skulle fortsætte til næste by hvor en bus ville tage os med. Vi fortsatte til fods igen i den stegende hede. Endelig nåede vi den lille by hvor bussen skulle tage os med. Men bussen var allerede kørt. Og ingen nye busser var på vej. Vejene var lukket. Vi fik at vide at vi kunne gå til en lokal skole hvor vi ville være i sikkerhed. Branden kommer ikke her sagde de. De græske myndigheder havde nemlig ikke meldt noget ud om at det var farligt. Lidt tid efter kom vi endelig i kontakt med min bror. Min nevø lå med drop på et hospital 500 meter fra os. Vi aftale at vi ikke ville tage videre uden vi alle var samlet. Men pludselig kom en melding om at vi skulle gå til stranden hvor busser ville komme efter os, men vi skulle skynde os. Jeg ringede til min bror som måtte løbe fra hospitalet med min nevø for at vi ikke blev skilt ad igen. Ved stranden var der hundredevis af mennesker. Og meget få busser. Det var blevet mørkt. Men himlen lyste rødt op i det fjerne. En gang imellem kom en bus som kunne tage få mennesker med. Alle skreg om at tage dem med. Der blev skubbet og mast. Og folk begyndte at slås for at komme med busserne. Lige bag os stod flammerne op igen som kom nærmere og nærmere. Og vi måtte slås som alle andre for at komme med en bus. Pludselig havde vi muligheden. Vi var meget tæt på ikke at komme med alle sammen, men vi kæmpede som gjaldt det livet. Og vi kom med. Det er frygteligt at tænke på hvis vi ikke var kommet med eller hvis vi var blevet skilt ad. Og lige så frygteligt var det at skulle forlade de mange hundrede mennesker der stadig stod i mængden og slås med flammerne lige bag sig.
    Vi blev kørt til nord øen hvor vi kunne sove på gulvet på et hotel. Vores guider fortalte os at der ingen nyt var om fly væk fra øen. Og at de græske myndigheder har meldt ud at de har lagt brandbælter ud så der er styr på branden. Derfor kan udenrigsministeriet ikke gøre noget. Og rejseselskaberne evakuere ikke.
    Der er IKKE styr på branden. Den bevæger sig hele tiden længere ud og flere og flere byer er brændt ned. De lokale har mistet deres hjem og deres job. Lige nu går vinden i sydøst, men vender den bliver også nord siden af øen ramt af ilden. Vi tør ikke være her mere og vente på fly. Vi har nu booket billetter på en færge til Kos. I aften flyver vi til London og videre til København. Derefter til Billund hvor vores biler står.
    Flere flyselskaber sender stadig folk på ferie til nordsiden. Flere af dem der er kommet i dag er blevet evalueret til store gymnastik sale hvor de kan sove.
    Beklager mit lange snørklede opslag der fortælle en smule af vores frygtelige døgn. Men jeg ønsker virkelig ikke at nogen andre skal opleve hvad vi har oplevet.
    De græske myndigheder melder ikke ud hvad der sker. Og derfor reagerer udenrigsministeriet heller ikke.
    Vi er heldige. Vi har stadig hinanden og er samlet. Forhåbentlig er vi også snart hjemme❤️

• #5   24. jul 2023 Brok S hvis jeg bestemte vil jeg tage en brand af gangen og ja utroligt at folk stadigt rejser der ned på ferie, men når brandene er slut har Grækenland jo brug for at folk rejser til Grækenland og holder ferie.

• #6   24. jul 2023 Jojo jeg ved godt det med et smadret glas som kan forstærke sollyset som et brandeglas, dog undre det mig at der opstår så mange brande på så spredt område.

• #7   24. jul 2023 Å.R. tak for info og det er jo kaos.

• #9   24. jul 2023 Jojo ja men alligevel kan der være langt imellem de Græske øer.

• #11   24. jul 2023 Jojo det ku være sjovt at høre hvor langt sådan glød eller hvad det nu er kan flyve/svæve igennem luften.

• #13   24. jul 2023 Jojo ja ild tornado har man jo set på tv en skræmmende monster at se og ild i en fugl har man jo hørt om.

• #15   24. jul 2023 Jojo jeg og sikken smerte og rædsel den hund har mærket.

Kommentér på:
Skovbrande i Grækenland.

Annonce