{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Sukkersyge :( {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har desværre været så uheldig at få sukkersyge, og jeg kunne derfor virkelig godt bruge noget vejledning om kost i forbindelse med det, da jeg først kan komme til egen læge på torsdag i næste uge smiley
Hvilke fødevarer må man spise og ikke spise?

Jeg ved selv, at alle former for slik, chips, hvidt brød, fede mejeriprodukter, diverse frugt, sodavand osv. er fuldstændig udelukket fra min kost.

Men hvad med ganske almindelige madvarer såsom pasta, ris, kartofler osv? Og hvis der skulle være nogen diabetikere herinde, som har nogle lækre og nemme opskrifter til at ligge, så er jeg meget interesseret i dem smiley
Håber at man kan få nogle seriøse svar herinde, da jeg ikke synes, at det er til at finde noget decideret på nettet udover de undtagelser, som jeg selv kendte til i forvejen smiley
Og jeg ville meget gerne slippe for at skulle stikke mig selv, selvom udsigten til det ikke lyder lovende fra min læge - det er værre end beregnet smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sukkersyge :(
  • #1   17. feb 2011 bare spis fornuftigt...
    min far har sukkersyge, og han må da fint spise hvidt brød og mejeriprodukter, og frugt...¨
    og han spiser bare ganske almindeligt fornuftigt

• krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #2   17. feb 2011 Er det type et eller type to diabetes , du har fået konstateret ?

• K L
    K L Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 119
    #3   17. feb 2011 Den her side synes jeg er ret god:
    http://www.diabetes.dk/Livet_med_diabetes/Mad_og_diabetes.aspx

• Tonni S
    Tonni S Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 96
    #4   17. feb 2011 Hvis det er type2, så snak endelig med din læge om at komme på Novo Nordisk's "Victoza"...

Den er hamrende super, samtidig med almindelig insulin..

Den hjælper til at du undgår de høje blodsukker-kurver i din krop...

• #5   17. feb 2011 Krisi C: Det kan lægen ikke svare mig på, men hun lyder ikke særlig optimistisk.
    Til at starte med forsøger vi os på kostændring, men udsigten til at slippe for insulin lyder ikke lovende.

Tak til jer andre for links smiley

• #6   17. feb 2011 Må nok hellere lige tilføje, at mit blodsukker er højt og ikke lavt! Så jeg skal altså ikke indtage kost, som får det til at stige smiley

• Tonni S
    Tonni S Tilmeldt:
    jan 2007

#7   17. feb 2011 Berit:

hvis det kun er "på grænsen", så SKYND dig at snak med hende omkring Victoza...

Helt seriøst - den bliver brugt til når sukkersygepatienter skal tabe sig..

Den hjælper med at holde dit blodsukker nede...

Den vil uden tvivl hjælpe dig.... Og det viser studier også...

• Tonni S
    Tonni S Tilmeldt:
    jan 2007

#8   17. feb 2011 Berit:

gå på google og skriv "glykæmisk index"...

Mad med "lavt glykæmisk index" er godt for sukkersyge-patienter... det hjælper til at du holder dit blodsukker nede (da kroppen ikke skal bruge ligeså meget insulin til disse madtyper)...

• #9   17. feb 2011 Minibil: Ja det er sq en ung alder at få det i, og det er bare kommet SÅ hurtigt smiley
    Det er kun nogle få måneder siden, jeg fik taget blodprøver, hvor de var fuldstændig normale, og nu er det alt for højt.

'Gratis iphone spejlcover?? Tjek annoncer ':
    Altså det med at tabe sig kommer helt af sig selv nu med alle de begrænsninger smiley Men som min læge sagde, så lå mit blodsukker meget i overkanten efter glukosebelastningen på sygehuset, så jeg svinger vist mellem en type 1 og type 2, nok mest til den første.

• Tonni S
    Tonni S Tilmeldt:
    jan 2007

#10   17. feb 2011 Jeg ligger også selv på grænsen - og jeg burde faktisk tage det mere seriøst... Spiser stadig slik og sukker osv...

• #11   17. feb 2011 'Gratis iphone spejlcover?? Tjek annoncer ':
    Det ville hun ikke fortælle mig over tlf. smiley Der er generelt mange ting, som de læger ikke vil fortælle over tlf. Så jeg må vente til i næste uge, desværre. Men jeg ved godt, at jeg skal spise, selvom det er for højt, ellers skal jeg skam nok dejse om af det smiley Jeg døjer nemlig meget med hovedpine og svimmelhed for tiden, men om det er forbundet med sukkersygen, ja det ved jeg ikke.
    Jeg ville bare have nogle råd om, hvilke fødevarer jeg bestemt skulle holde mig fra udover dem, jeg har nævnt, så mit blodsukker ikke stiger for meget smiley

Tonni S: Jeg er nu ikke meget for at tage piller, og det er ikke kun på grænsen - jeg HAR sukkersyge, men om det er type 1 eller 2, kan hun ikke fortælle mig endnu smiley Men jeg vil da lige prøve at snakke med hende om dem alligevel, og lige få kigget på det andet, du skrev smiley

• #12   17. feb 2011 'Gratis iphone spejlcover?? Tjek annoncer ':
    Nej jeg tester ikke mig selv herhjemme. Jeg fik først svaret i morges.
    Men nu var jeg bare igang med at rydde skabene, så ville vide, om der var mere, der skulle ud smiley
    Men det med at type 1 er medfødt - jeg kender altså rimelig mange, som har fået det i løbet af deres liv, men det har ikke været medfødt. Og mit har udviklet sig på meget kort tid, og type 2 skulle strække sig over længere tid, før end man får symptomer på det? Det er det, jeg har læst mig til smiley

• #13   17. feb 2011 Tonni S: Lige pludselig så skal man altså tage det seriøst. Men jeg ligger som sagt ikke på grænsen smiley

• #14   17. feb 2011 'Gratis iphone spejlcover?? Tjek annoncer ':

Okay det med tomater vidste jeg sq ikke lige? ;s
    Men alt det andet vidste jeg faktisk godt selv, og jeg drikker i forvejen skummetmælk, og det er også det, jeg bruger til madlavningen, så det er fint nok smiley Men tak for svaret, det kan helt sikkert bruges smiley

• #15   17. feb 2011 'Gratis iphone spejlcover?? Tjek annoncer ':

Ja men jeg må lade min læge vurdere, hvad jeg har. Det vil jeg slet ikke gøre mig klog på, for jeg aner intet om det, så jeg må stole på hende smiley

• #16   17. feb 2011 Ja men tak for svar og links indtil videre alle sammen smiley

• Tonni S
    Tonni S Tilmeldt:
    jan 2007

#17   17. feb 2011 Den med at sluge piller, det er noget du uden tvivl skal komme over... For det blir 100% livsnødvendigt at kan det....

Og det samme med at stikke dig med insulin, hvis det er der det ender :)...

• Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
    #18   17. feb 2011 Når du skal ud og handle så kan du kigge lidt efter indholdet af Kulhydrater.
    Det er dem der bliver omdannet til sukker inde i kroppen.
    Mange ting som går under betegnelsen "sukkerfrit" er IKKE sukkerfri, da de stoffer som er i stedet for sukker bliver lavet om til sukker i kroppen.
    Det er de stoffer der slutter på OL og OSE - det er de mest brugte.
    Dvs Maltitol, xylitol, sorbitol, sacharose..... alle de forskellige varianter der slutter på de endelser er IKKE gode for en diabetiker.

Mht kartofler, ris, paste og dit blodsukker.
    Kartofler har en stor kemisk binding der gør at de nedbrydes meget langsomt = meget langtvirkende kulhydrater = de bedste.

Pasta er hurtigere og giver flere kulhydrater - mange idrætsudøvere spiser pasta hele tiden for at få en masse energi over en given periode.

Ris er noget som sparker dit blodsukker op under skyerne rimelig hurtigt, men virker også relativt længe.

Ellers www.diabetesforeningen.dk - der kan du læse en hel masse om det. Men tænk på det på den måde, at du bare kigger lidt på hvad kulhydratindholdet er når du er ude og handle, så kan du faktisk gøre en del selv.

Mht madlavning, så spis relativt sundt - skift over til minimælk når du laver sovs og tænk over at når du skal lave en opbagt sovs så NYD den. Det er jo ikke sådan en du skal have 1 hel liter af hver dag, så den ene gang du får en fed sovs, skal den fandme også nydes.

Diabetes kan næsten betegnes som en LIVSSTIL hvor man bare skal spise sundt (som man burde gøre alligevel) og så stikke sig lidt i låret med insulin og i fingrene for at måle.
    MIn far fik det for ca 6 år siden, min mor er levnedsmiddeltekniker og har selv gået på HTX med den biologiske del som værende rimelig høj,

Selv burde jeg være i risikozonen for at få noget diabetes da jeg rent udsagt ikke spiser særlig sundt eller motionerer, men pga ekstremt stofskifte og forbrænding så hver gang jeg måler mit blodsukker med et apparat så ligger den hvor den skal for en almindelig - uanset hvad jeg har sat til livs.

• Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
    #19   17. feb 2011 Men ellers er det jo grove kulhydrater du skal have.
    Både mht pasta og mel.

Og hvis du prøver at gå ud og kigge på en pose "sukkerfrit" slik og så sammenligner den med en pose Haribo-slik, så vil du se at der er MERE kulhydrat = sukker i en pose sukkerfrit end der er i en pose haribo.

Lad være med at leve slavisk af en gang diabetes.
    Hvis du kan skære ned på meget af det, hvorfor så have det dårligt den ene gang om ugen du måske får en fed sovs eller et stykke wienerbrød?
    Eller til mormors 70-års fødselsdag hvor der er 3-retters menu som du kan se sparker røv.
    Det kan reguleres i løbet af en enkelt dag så du kommer på rette kurs igen og det er sq noget sjovere at få det som de andre får i stedet for noget forkert noget da INGEN fatter at en omgang frisk frugt faktisk skader mere end den isdessert som var til alle de andre.

Man kan også køre surt i det ellers.

• ASSPUSSY .
    ASSPUSSY . Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 119
    #20   17. feb 2011 Det kan siges meget enkelt! du ska skære alle kulhydrater(så mange som muligt) ud af din kost, og så ska du sætte dig ind i grundlæggende ernæring. udover det, så gælder det om at være god til at udregne konsekvenserne af de ting man putter i munden, kontra hvad man har lavet af fysisk aktivitet osv evt læs alt du kan om diabetes( lyder oplagt men der er utrolig mange der ikke gør det)

• #22   19. feb 2011 Allan R + Pisss out my assss + Claus F

Mange tak for svarene, der var helt sikkert noget, jeg kunne bruge smiley
    Tak fordi, at I gad at bruge tid på at skrive en lang forklaring smiley

Kommentér på:
Sukkersyge :(

Annonce