Valg af spejlrefleks {{forumTopicSubject}}
Godaften baboom.
Jeg står og vil købe mig et spejlrefleks kamera, og da jeg er helt grøn inden for dette emne, er det et svært valg, hvilket jeg skal vælge.
Mine behov er ikke vanvittig store. Det er udelukkende "fritidsfotografering", mennesker, feste, biler og sådan. Ikke på noget professionelt niveau overhovedet.
Jeg har besluttet mig for, at jeg Ikke vil købe den billigste model, men samtidig vil jeg heller ikke bruge alt for mange penge på et førstegangs kamera.
Smertegrænsen ligger omkring de 5.500 kr.
Jeg er derudover også i tvivl om det skal være Canon eller Nikon. Intet andet, tak.
Irrelevante indlæg frabedes og vil blive slettet.
Mange tak på forhånd
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 547
For det beløb kan du hive en brugt D300 hjem med et stykke glas på, det er en rigtig lækker stykke kamera, og som er vejrbestandig, samt har magnesium hus. Jeg har stadig min til trods for at jeg lige har invisteret i fuldframe til en helt anden prisklasse.
Hvis du er til sport, kan du med en mindre opgradering, med et batterigreb, få den op på 8fps, så kan du helt sikkert få nogle fine billeder i kassen. Jeg bruger min til sport, og steder hvor hurtig fotografering er et must.
Hvis en D300 virker for ambisiøst så er en D90 også et rigtig godt kamera du kan hive hjem, tager knaldgode billeder, men er et plasthus, og derved ikke vejrbestandig, samt heller ikke så stødsikker som D300 ved et evt tab. Billedmæssigt performer de nogenlunde lige godt.
Ved ikke fra hvilke kanter af verden du kommer, men kommer du forbi Esbjerg/varde egnen er du velkommen til at prøve min D300.
Håber det kunne hjælpe lidt, og velkommen til en dejlig verden af foto.
Kan anbefale Casper Thybjergs bøger (de er godt nok nikon præget, men kan sagtens bruges af en Canon mand også, da teknikkerne er de samme)
Hygge
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 229
Men super godt indlæg, takker.
Har kigget lidt på Nikon D3200 og Canon 600D, så umiddelbart står valget mellem de to, da jeg finder dem rigtig fine.
Nikon har 24 megapixel, hvorimod Canon "kun" har 16 megapixel.
Har dette noget at sige?
apr 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 29 Svar: 119
apr 2009
Da jeg er grøn omkring det, og ingen idé har om, hvilken linse jeg skal have, tænker jeg bare at starte med den, og så evt. prøve mig frem.
mar 2008
Ok. Så ville jeg nok nappe D3200 da det er et nyere kamera ned nyere teknologi. Men når det er sagt, så syntes jeg du skal tage ned til foto handleren og prøve dem for at se hvilken ligger bedst i hånden på dig, hvilken menu er bedst osv.
Om det er 16 eller 24 vil i starten ikke være noget du skal være så bekymret over, det giver dig en lidt større crop mulighed bagefter men igen ikke noget jeg tror du vil bruge så meget det første lange stykke tid.
Hygge
jul 2009
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 248
Kan 100% anbefales.
apr 2009
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 13 Svar: 49
Canon 600 D er 18 Mega pixel og det tager billeder fra ca 1 MB til omkring 50 MB i størrelse. Så hvis du vil printe billeder ud i A3 format, så kan du nemt gøre det.
Men den største overraskelse var dog, at jeg i Disneyland Paris, kunne tage billeder kl 24.00 af en parade, hvor det eneste lys var lysene på selve paradevognene. ISO sat på 3200 og så bare en rolig hånd..
apr 2009
for tænker at den mere bare vil være i "vejen" for mig
dec 2009
dec 2009
apr 2009
Tak for hjælpen.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 319
Når det er sagt, har jeg flere gange overvejet at skifte til et. Men jeg synes personligt at Nikon, er meget svær at forstå. Nikon's forkortelser er ret svære, i forhold til Canon's. Selvfølgelig skal man jo bare sætte sig ind i det, men har alligevel haft slr i 3 år nu, og har stadig ikke fået styr på Nikon, udover sensor størrelse
Men personligt, ville jeg give rigtig meget for at få en flip-skærm. Den kan være utrolig nyttig! Personligt tror jeg at Nikon, går efter de lidt mere uvidende startere.. Især med deres utrolige høje opløsning.. Mange nybegynder går jo efter begreber de kender og kan forholde sig til. Som Megapixels og hvor mange billedere i sekundet..
Når det er sagt, vil jeg personlig gå efter D3200, den har større sensor. Bedre billedkvalitet, flere autofokus-punkter og lettere.
Kilde:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 196 Svar: 1.520
jeg har benyttet denne side som også har haft indflydelse på mit valg af kamera.
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100
jul 2007
D5100 vs. D3200
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5100
jul 2007
Kender lige så mange som sværger til Canon.
God kamp
feb 2011
mar 2008
Mht kvalitet af billederne tror jeg de er mere eller mindre ens. Og prøv at kikke på d3200 og iso perfomance for den følger fint med 600d
Dpreview er en god side at rode rundt på, men ellers Google iso d3200 vs 600d
mar 2008
feb 2011
mar 2008
Ydrer mere er det Expeed 3 processoren som også bruges i deres High end kameraer der er kommet i d3200 hvis jeg ikke husker forkert. Men det kan man i hvert fald Google
Så en samlinging tåler de to modeller ikke
feb 2011
mar 2008
Men 600d er absolut et fint kamera uden tvivl, og som A skriver at han vil have Nikon eller Canon gør jo at han ikke går helt galt i byen, de er nemme at få stumper til, både originale og uoriginale, samt en hav af objektiver, både nye som brugte.
Men igen hvis jeg personlig skulle vælge imellem 600d og d3200 så nappede jeg Nikon, også hvis jeg ikke havde været farvet af Nikon (har haft Nikon i mere end 5 år) da den er et væsentlig nyere hus end 600d.
Men igen, 600d er absolut ikke et dårligt valg, hvis valget falder på dette hus.
apr 2009
De har hjulpet mig lidt videre i min søgning, som nu er et 600D.
dec 2009
Men den skærm, som kan vippes er super anvendelig. Skal du tage billeder hen over hovederne, så vipper du skærmen ned, så du kan se søger billedet. Strækker armen op over de "tosser" som selvfølgelig stiller sig lige foran deg.
Jeg bruger det tit til f.eks koncert billeder..
Valg af spejlrefleks