{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.146 visninger | Oprettet:

Laila H
Laila H
Tilmeldt:
12. jul 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13

kontanthjælp {{forumTopicSubject}}

hejsa:)

jeg kender et par som har brug for hjælp.

de er lige flyttet sammen, han har en erstatning og ejer et hus. (købt for erstatning som er kreditorbeskyttet)
hun søger kontanthjælp og har givet de ting kommunen nu skal have af hendes oplysninger.. men, men, men... nu vil kommunen også have oplysninger om ham og hans penge.. hun fik smidt i hovedet, at de måtte tage lån i huset, eller han skulle forsørge hende. han tjener ca 5000. så tænker lidt, at det ikke er loven, at han skal det..
ved i hvad loven siger om det?
SKAL de have oplysninger om hans penge osv?
kan nogen hjælpe med paragraffer omk. det?

håber virkelig på hjælp.
hilsen
Laila

privat beskeder er tilladt:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kontanthjælp
  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #1   12. jul 2015 Der står i loven at du skal bruge friværdien i huset først før du kan få offentlig støtte. Du må ikke have en forume. Og det er friværdien i huset. Ja de skal vide hans indtæhter og alt andet da de har gensideforsørgerpligt.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #2   12. jul 2015 dvs. at hav skal tage lån i hytten før hun kan få penge?
    jeg har fundet dette på nettet.

    Andre former for formue, der skal ses bort fra
    Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter bl.a. lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, lov om erstatningsansvar, lov om patientforsikring, lov om erstatning for lægemiddelskader, lov om erstatning for vaccinationsskader eller lov om forsikring mod følger af arbejdsskade. Der skal heller ikke ske fradrag for godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade, samt indtægter, der hidrører herfra. Efter § 14, stk. 5 skal kommunen se bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, litra z. Der kan være tale om godtgørelser efter lov om forsikring mod følger af arbejdsskade, erstatningsansvarsloven og anden tilsvarende lovgivning.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #3   12. jul 2015 Ja det har jo intet med hans friværdi i huset at gøre

    http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Kontanthjaelp/Hvor%20meget%20kan%20man%20faa%20i%20kontanthjaelp.aspx


    Formue og indtægt påvirker kontanthjælpen
    Ægtefælles eller samlevers indtægter trækkes som udgangspunkt fra i kontanthjælpen krone for krone.

    Man kan heller ikke få kontanthjælp, hvis man eller ens ægtefælle eller samlever har formue. Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

    Kravet om gensidig forsørgelsespligt for samlevende par ophæves dog pr. 1. januar 2016. Indtil da har kravet halv virkning.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #5   12. jul 2015 de modsiger lidt sig selv syntes jeg. altså reglerne.

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #6   12. jul 2015 Hvordan det. Har man formue så skal man leve af den først.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #7   12. jul 2015 det du finder står der, at de gerne må. i det jeg har fundet må de ikke

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #8   12. jul 2015 NEJ læs nu for hulen da også dit har intet med friværdi i huset at gøre. De må ikke når det er erstatnings penge. Men så snart han bruger dem på et hus og får friværdi. Så skal de leve af den friværdi først. Det har jo intet med ens erstatning at gøre mere så.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #9   12. jul 2015 de kan ikke gøre noget ved huset, da det er købt af kreditor beskyttet penge.. så meget ved jeg.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #10   12. jul 2015 huset er købt for penge der er købt for penge der er kreditor beskyttet

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #11   12. jul 2015 men er det en skal ting, at de skal have oplysninger om de penge?


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #12   12. jul 2015 Hallo hør nu efter for hulen da også. Friværdi er et lån du kan optage. Så det har intet med huset som så at gøre. Det er et lån du skal optage. Ved hvad jeg snakker om Så jo det er lovligt det de siger.

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #13   12. jul 2015 Ja de skal vide alt om hans økonomi Har han friværdi skal de optage det lån og leve af de penge først, før de kan få offentlig støtte.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #14   12. jul 2015 hør nu her.. han kan IKKE leve af de penge. de er låst og han kan ikke bare bruge dem til at leve for. hans advokat har været inde over det tidligere da han selv skulle søge det, og han sagde, at han ikke skulle leve af de penge..

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #15   12. jul 2015 Hvad er det du ikke forstår ved friværdi? Friværdi er at banken låner ham penge som han skal leve af først. Det har ikke en skid med hans erstatning at gøre.

    Læs dette her fatter du det stadig ikke så burde du ikke blande dig i den sag
    https://www.brf.dk/Hjaelpesider/Popup/Privat/Raadgivning/Frivaerdi

    Så jo han skal optage et lån i friværdien først


  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #16   12. jul 2015 der er ikke friværdi i huset for pokker

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #17   12. jul 2015 det er ikke noget som helst med min sag! du har slet ikke svaret på noget af det jeg spurgte om. du forstår tydeligvis ikke hvad jeg mener. og tal lige pænt.

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #18   12. jul 2015 Så oplys det da for fanden. Du fabler jo om at han ikke skal leve for de penge. Du snakker jo intet om der ikke er friværdi i huset. Damn en masse spild af tid du laver man. Der blevet skrevet HVIS DER VAR FRIVÆRDI I HUSET SÅ SKULLE DE LEVE AF DET FØRST. Så fabler du om de ikke skal. Få dog alle oplysninger med i sagen man. Du spilder sgu folks tid.

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #19   12. jul 2015 så lad da være med at skrive hvis du syntes det er spild af tid. tag dig da lige sammen!

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #20   12. jul 2015 Hvad? har jeg ikke svaret på det du spørger om?'


    kontanthjælp

    hejsa:)

    jeg kender et par som har brug for hjælp.

    de er lige flyttet sammen, han har en erstatning og ejer et hus. (købt for erstatning som er kreditorbeskyttet)
    hun søger kontanthjælp og har givet de ting kommunen nu skal have af hendes oplysninger.. men, men, men... nu vil kommunen også have oplysninger om ham og hans penge.. hun fik smidt i hovedet, at de måtte tage lån i huset, eller han skulle forsørge hende. han tjener ca 5000. så tænker lidt, at det ikke er loven, at han skal det..
    ved i hvad loven siger om det?
    SKAL de have oplysninger om hans penge osv?
    kan nogen hjælpe med paragraffer omk. det?

    håber virkelig på hjælp.
    hilsen
    Laila

    privat beskeder er tilladt:)
    Hvad fanden er det lige du spørger om her så tage lån i huset er sgu da netop friværdien ergo har svaret på det du spørger om. Måske du skulle sætte dig ind i ting før du opretter en tråd.


  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #21   12. jul 2015 ved i hvad loven siger om det?
    SKAL de have oplysninger om hans penge osv?
    kan nogen hjælpe med paragraffer omk. det?

    men undgå at skrive, hvis du syntes det er spild af tid.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #22   12. jul 2015 Og dette spørgsmål

    eller han skulle forsørge hende. han tjener ca 5000. så tænker lidt, at det ikke er loven, at han skal det..
    ved i hvad loven siger om det?

    Ja han skal forsørge hende da de har gensidig forsørger pligt som jeg også har skrevet til dig før. Så du har sgu fået svar på det. Nok dig der bare ikke kan få det ind i knolden.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #23   12. jul 2015 Havde du googlet lidt i 10 sek ville du nemt finde svar https://www.detfagligehus.dk/spoergsmaal-og-svar/arbejdsskade/skal-min-erstatning-modregnes-i-min-kontanthjaelp/

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #24   12. jul 2015 ja hvorfor mon jeg spørger einstein?

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #25   12. jul 2015 Så igen de skal have en konti oversigt og står der store beløber på kontoen som han ikke kan bevise der er fra erstatning så skal de leve af dem først

  • Laila H
    Laila H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #26   12. jul 2015 nu må vi se

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #27   12. jul 2015 Hvor meget kan man få i kontanthjælp

    Størrelsen af kontanthjælpen afhænger blandt andet af, om man har forsørgelsespligt over for børn. Ens ægtefælles eller samlevers indkomst og formue påvirker også, hvor meget man kan modtage i kontanthjælp.

    Hvor meget man kan få i kontanthjælp afhænger blandt andet af, om man har forsørgelsespligt over for børn.

    I 2014 kan man for eksempel få op til 14.203 kroner om måneden, hvis man er over 30 år og har forsørgerpligt. Man kan få op til 10.689 kroner om måneden, hvis man ikke har børn og er over 30 år.

    Formue og indtægt påvirker kontanthjælpen
    Ægtefælles eller samlevers indtægter trækkes som udgangspunkt fra i kontanthjælpen krone for krone.


    Man kan heller ikke få kontanthjælp, hvis man eller ens ægtefælle eller samlever har formue. Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

    Kravet om gensidig forsørgelsespligt for samlevende par ophæves dog pr. 1. januar 2016. Indtil da har kravet halv virkning.

    Nye ydelser for unge under 30 år fra 1. januar 2014
    Kontanthjælpsreformen, som et bredt politisk flertal står bag, betyder, at der fra 1. januar 2014 er kommet nye ydelser og satser for unge under 30 år.

    Unge under 30 år uden uddannelse får uddannelseshjælp på niveau med SU i stedet for kontanthjælp.

    Unge under 30 år med uddannelse modtager fortsat kontanthjælp, men på niveau med SU. I de perioder, hvor de unge med uddannelse deltager i aktive tilbud, får de et aktivitetspålæg, så de fastholder en samlet ydelse, der svarer til den nuværende kontanthjælpssats.


  • per f
    per f Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #28   12. jul 2015 hej for to år sidste var jeg på kontanthjælp og fik 10.689.kr
    men havde spar penge op, men fik at vide at jeg skul bruge dem første jeg fik penge fra dem ,så det gik to måned end jeg fik penge fra kontanthjælpen ,
    ps har nu faste arbejde mvh per


  • #29   12. jul 2015 Hej Laila

    Prøv at spørge herinde i stedet http://www.k10.dk/ - der har de typisk en del mere forstand på det end de fleste brugere herinde. Evt. (hvis svaret viser sig at han for de 5000 kr./husets friværdi skal forsørge hende også) så skal de bare vente med at flytte sammen til 2016, hvor den gensidige forsørger pligt for samboende igen ophører.


  • #30   13. jul 2015 Per.

    Kedelig kommune, der siger du skal bruge din opsparing først.
    Har man en opsparing i eksempelvis et pensions selskab, er karens perioden typisk 6 måneder, før kommunen forlanger du skal opsige pensionen og bruge af dem. - Men ok, du skriver ikke hvilken slags opsparing, men det er jo formentlig heller ikke den der ligger under hovedpuden, kommunen har kendskab til.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #31   13. jul 2015 Markgreven det er ikke korrekt DDu må have op til 50.000 stående som enlig og 100.000 med ægtefælle efter de 6 måneder.


    Bekendtgørelse om kapitalpensioner m.v.

    I medfør af § 15 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012 fastsættes følgende:

    § 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11.
    Stk. 2. Karensperioden afbrydes, hvis der i en måned ikke udbetales kontanthjælp, og udbetalingen af kontanthjælp herefter genoptages som følge af, at der foreligger en ny ændring af ansøgerens forhold. Genoptages kontanthjælpen, uden at der foreligger en ændring af ansøgerens forhold, er den sammenhængende periode ikke afbrudt, men den periode, hvori der ikke er udbetalt kontanthjælp, medregnes ikke ved opgørelsen af karensperioden.

    § 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l.

    § 3. Kommunen ser bort fra en persons og en ægtefælles formue i form af det udbetalte samlede indestående på den særskilte SP-konto for personer, der samtidig med, at de modtager kontanthjælp eller starthjælp,
    1) har benyttet den særlige mulighed for at anmode om at få udbetalt det samlede indestående på deres SP-konto efter § 17 j, stk. 7-9, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, eller
    2) har fået udbetalt det samlede indestående på deres SP-konto uden anmodning efter § 17 j, stk. 11, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
    Stk. 2. Når en person omfattet af stk. 1 og dennes ægtefælle ikke har modtaget hjælp efter § 25 i 6 sammenhængende måneder efter udbetalingen af indeståendet på deres SP-konto, skal kommunen ikke længere se bort fra formue omfattet af stk. 1.

    § 4. Kommunen ser bort fra en persons og en ægtefælles formue i form af udbetalte efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag for personer, der samtidig med, at de modtager kontanthjælp, har fået udbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter anmodning i perioden fra og med den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012 efter § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love eller § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011 om ændring af lov om fleksydelse.
    Stk. 2. Når en person omfattet af stk. 1 og dennes ægtefælle ikke har modtaget hjælp efter § 25 i 6 sammenhængende måneder efter udbetalingen af indbetalte efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag, skal kommunen ikke længere se bort fra formue omfattet af stk. 1.

    § 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2012.
    Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 55 af 27. januar 1998 om kapitalpensioner m.v. ophæves.


  • #32   13. jul 2015 Det var næsten korrekt.

    Per må have været en rig kontanthjælps modtager.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #33   13. jul 2015 Markgreven hvorfor må han det? Har du 30.000 stående på din løn konto eller en ferieopsparing så skal du leve af dem først. Det har da intet med at han er en rig kontanthjælps modtager at gøre. Det er da penge han har sparet op inden han kom på kontanthjælp.

  • per f
    per f Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 9
    #34   13. jul 2015 nej men jeg fik at virde at jeg ikke må havde over 10000 kr på min opsparing.
    min opsparing var over 15000 skulle bruge til en ferie .men nej siger min Kommunen og jeg skulle bruge den første .mvh per
    så nul ferie


  • #35   13. jul 2015 Lasse.

    Skriver du ikke man som enlig må have 50.000 stående efter 6 måneder?
    Hvordan skal det lade sig gøre, hvis du som i andet indlæg skriver, at har man 30.000 kr. på sin konto, skal man først leve af dem.
    Hvor kommer de 50.000 så fra efter 6 måneder?


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #36   13. jul 2015 Læs nu hvad der står Du må ikke have penge på din lønkonto eller en opsparing. Men man må have op til 50.000 stående på en kapital pension. MEN- du må ikke have 50.000 stående på din lønkonto eller en ferie opsparings konto.


    De 50.000 er der jo hele tiden fra før han kom på kontanthjælp. Har du 100.000 stående på en kapital pension. Så må der kun stå 50.000 på den efter de 6 måneder.

    Så har man 100.000 så skal man hæve de 50.000 og leve af dem før du kan ansøge om kontanthjælp.


  • #37   13. jul 2015 Lasse.

    Og det ved jeg ikke er korrekt.

    Havde/har en bekendt der havde over 200.000 stående, det var først efter 6 måneder, de ville have han skulle bruge af dem. - Det kunne så ikke lade sig gøre, da det var fra en tid hvor kontrakten med banken var uopsigelig, medmindre man blev invalid. - Han sendte en kopi af kontrakten, og de fredede ham.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #38   13. jul 2015 Det står jo i den paragraf at du efter 6 måneder må have de 50.000 stående så hvad er det der ikke passer`?

  • #39   13. jul 2015 Lasse.

    At han havde de 200.000 stående i et halvt år, inden kommunen forsøgte sig.

    Her skulle han efter dit regnestykke, have brugt de 150.000 kr.
    Det kunne så ikke lade sig gøre, men det vidste kommunen jo ikke.

    En anden ting er jo, at har man en opsparing der kan hæves, er det nok klogt at gøre det, og smide den i en boks, inden man søger støtte hos kommunen.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #40   13. jul 2015 Nej læs nu hvad jeg skriver efter 6 måneder kan du IKKE få kontanthjælp før du har brugt de penge. De forlanger du skal ophæve den pension og leve for de 50.000 kr Det står der jo tydeligt i den paragraf. Han skal leve af de 50.000 efter 6 måneder på kontanthjælp De ser bort fra det beløb de første 6 måneder.

    Læs nu her https://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-691.html


Kommentér på:
kontanthjælp

Annonce