{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Jens H
Jens H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 4

At flytte hjemmefra {{forumTopicSubject}}

Hey

Går så småt og tænker på at flytte hjemmefra, eller i hvert fald forsøge at forberede mig rent mentalt på processen. Har fulgt med rundt omkring mht. hvad man skal tænke på med forsikringer, vand, varme, el osv. men er meget i tvivl om hvor langt jeg egentligt kommer med min indkomst. Jeg bliver 19 år og det haster ikke med at komme ud, vil derfor gerne vurdere om det er værd at tage skridtet indenfor de næste par år, eller om jeg skal vente 3½ år til jeg er færdigudlært og har et arbejde.

For det første kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget udeboende får i SU om måneden for at sammenligne med hvordan de kan leve i forhold til mig selv.

Jeg er på elevløn og har sådan ca. 10.000 Kr,- udbetalt efter skat.

Regner med at skulle finde en 2 værelses lejlighed i københavn eller nærliggende byer? Kender ikke rigtigt til priser, men efter hvad jeg har hørt skulle det være alt for dyrt at bo i københavn.

Hvordan skal jeg forvente at kunne leve for den indkomst? Det der egentligt vil gøre forskellen for om jeg flytter ud, eller venter vil jo nok være om jeg stadig har overskud til at kunne have mit månedlige abonnement på netflix, at jeg stadig har råd til at købe en cola i 7-eleven, og stadig har råd til at være medlem i et fitnesscenter. Hvis ikke jeg stadig har det overskud, og skal til at vende hver en krone mener jeg personligt ikke at det er det værd.

Er der evt. andre på samme indkomst der bor ude? Hvilke udgifter har i, og hvor meget luft har i rent økonomisk set?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At flytte hjemmefra
  • #1   5. apr 2013 10.000 efter skat er sku da ret pænt..
    Har du noget crazy fradrag?

Eller er det bare lønnen idag?

Jeg vil da sige du kommer ret langt his du ikke ligefrem har en dyr bil, og andre behov.

Men nu siger du jo selvfølgelig kbh.. det vel latterligt dyrt.

• Jens H
    Jens H Tilmeldt:
    mar 2013

#2   5. apr 2013 Hej Rasmus

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg tjener i snit ca. 14700 før skat på en standard andet års elevløn. Har såvidt jeg husker noget ala 9800 udbetalt efter skat, så ja sådan ca.

Har bil, men den er relativ ny, har ikke kørt særlig langt, kører rigtig langt på literen og er desuden betalt ud. Angående by er jeg faktisk lidt ligeglad. Helst en smule nord fra københavn hvis det er udenbys da det vil være tættere på min arbejdsplads.

Kan man egentlig stadig søge om boligstøtte eller hvad det nu hedder? Og i så fald hvor meget ville man ca. kunne få udbetalt?

• #3   5. apr 2013 Boligstøtte afhænger af den lejlighed du flytter ind i smiley

• #4   5. apr 2013 10.000 er fint smiley

jeg er enlig mor med 8100 udbetalt, og det går. Så 10.000 til en enlig fyr er helt fint, bare du ikke sætter dig for dyrt mht. husleje.

Da jeg arbejdede tjente jeg 10 k også, og havde fint. havde overhovedet ikke overblik over mine penge og brugte dem alle. Havde jeg haft overblik havde jeg levet fint, og haft lidt på kistebunden også smiley

• Jens H
    Jens H Tilmeldt:
    mar 2013

#5   5. apr 2013 Vitos Mor ! Hvor meget betaler du i husleje?

Sidder og kigger på lejligheder kontra priser og områder. Har svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal ligge mit husleje budget på for at der stadig vil være luft til andre udgifter. Er det 2500? 3000? 4000 kr eller mere? Er helt blank..

• #6   5. apr 2013 Du kan sagtens finde en fin 2 værelses lejlighed i København med dit budget.
    Men det kræver at du sætter dig ned og regner på hvad du ville kunne stå for.
    Finder du eks en lejlighed til 5700 om måneden excl. forbrug så skal jo også lige undersøge hvad forbruget er. Normalt kigger de på tidligere ejers forbrug af vand og varme, så går du ind på boligportalen så står der nogle gange hvad aconto ligger på. Så kommer der strøm ved siden af. Så kan du tage huslejen + aconto, og så finder du med tiden ud af hvad du bruger for af strøm.

Så kommer der indbosforsikring, udgifter til din bil, penge til a-kasse hvis du pludselig skulle stå uden job og derfor ikke behøvede at gå fra hus og hjem, og så er der også ting som licens, internet, tvpakke og mobil og sådan nogle ting at tænke på.

Så det hjælper dig rigtig meget hvis du sætter dig ned og regner lidt på det, for har du 9800 til husleje, bil og forbrug, så kan pengene hurtigt slippe op hvis du ikke tænker dig om.

Nu siger du din bil er forholdsvis ny, så den skal nok ikke andet til service her de første par år, og det er jo super. Men der er jo stadigvæk benzin, grøn ejerafgift og forsikring at tænke på.

Så sæt dig ned og find ud af hvad dit forbrug egentlig er mens du er hjemmeboende, og find så ud af hvad licens koster, hvad tvpakke koster (nogle er mere krævende end andre, så de skal jo have den store tvpakke) og find så ud af hvad internet, din telefon, a-kasse og indbosforsikring koster osv..

Og når du har regnet ud hvad licens og alt det nævnte koster, så skal du bagefter finde ud af hvor meget du kan leve for om måneden (mad, drikkelse, byture, tøj osv...) og så kan du finde ud af hvor meget din lejlighed som maksimum må koste incl ALT.

• #7   5. apr 2013 På udeboende SU får man ca. 5200,- udbetalt hver måned. Så du kan godt se, at dine 10.000,- er langt bedre.

Men ja, KBH er jo latterligt dyrt mht. husleje....

Vi giver f.eks. 4000,- for 125m2 hus bygget i 1984 så ikke engang noget gammelt lort her i provinsen...da jeg boede i KBH et små 2 år gav jeg 6800,- for 55m2 -.-

• #8   5. apr 2013 Mike

Det koster at bo i en storby, og så endda Danmark's største. Det koster også at bo i populære byer. Okay, selvfølgelig kan man finde noget, men næppe noget luksus. Skal du eks. bosætte dig i Hollywood, Los Angelas, Las Vegas, Malibu eller andre af den slags byer derovre, så koster det altså også hvis du skal have noget ordentligt smiley

• #9   5. apr 2013 Ja da - behøver du ikke prædike for mig.... har jo som sagt selv boet der. Det ER dyrt og sådan er det jo bare når man vil være der hvor det sker... siger bare det er syge priser iforhold til hvad man kan få for de samme penge eller mindre udenbys.

• Pernille M
    Pernille M Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Emner: 32 Svar: 102
    #10   6. apr 2013 jeg fik lige omkring 7900kr på elevløn sad med en husleje ,på 4200kr med alt ud over kom tv mobil og hund+ det løse så satte 5600kr ind på buget hver månede 2300kr og leve for

• #11   6. apr 2013 Jens, jeg betaler 2000 da jeg får høj boligsikring.

Prøv at beregne hvad du vil bruge på mad om måneden, og hvad du bruger derudover og kig derefter på hvad du har.

Men 10.000 er pænt, det burde du klare dig fint for.

• #12   6. apr 2013 vær desuden obs på at du på elevkontrakt kan få en kollegielejlighed f.eks hvilket der er økonomiske fordele ved. der hvor jeg boede var der f.eks internet+fuld tvpakke (40 kanaler) og vand, strøm og varme med i de 3000,- jeg betalte.

Kommentér på:
At flytte hjemmefra

Annonce